2014. december 29.

Mensch, Otto! - rádióinterjú, 3. rész

Fotó: BR.de

Még mindig: az interjút (új ablakban fog megnyílni) ide kattintva lehet online hallgatni direkt. | Ide kattintva is bejön egy weboldalon.

3. rész - Körútra indulunk, amelynek során szó lesz a londoni egyetemi incidensről, majd jön Berlin és New York is. Mexikóban elszabadul a pokol, majd Regensburgban a hercegnő elárulja, valójában milyen is David. Egy meglepő hobbijára mindenesetre fény derül.


***

0:16:39
David, nagyon sokat vagy úton. Van olyan, hogy reggel felkelsz, és nem tudod, hol vagy?

Ó, igen. Éjszakánként is, amikor időeltolódástól szenvedek. Ki kell mennem vécére. Fogalmam sincs, hol van. (nevet) Egy-két lábujjamat már jól összetörtem.

Hol van a vécé? (nevet) De többnyire megtalálod.

Legtöbbször igen.

Még mindig New Yorkban laksz, és Berlinben?

New York és Berlin, igen.

Most jöjjön egy kis zenei világ körüli utazás veled. New York és Berlin – ezek a városok hatással voltak rád, nagyon fontosak a számodra, de van még néhány ilyen. Most kis zenei bejátszásokkal illusztráljuk, te meg elmeséled, mit kötsz hozzájuk.

Rendben, asszociációk, meglátjuk.

0:17:23
-- bejátszás --

London! Mondhatom? Fél év tanulás, aztán sajnos kidobtak az egyetemről, azon furcsa oknál fogva, ezt gyorsan el kell magyaráznom, hogy sokkal többet gyakoroltam, mint a többiek, és időbeli okokból nem ment mindig azokban a stúdiókban, ahol lehetőség volt a gyakorlásra, ezért besurrantam azokba a termekbe, ahol a tanárok tanítottak. Este 8 után már be voltak zárva, de nagyon patinás volt az épület, ez azt jelentette, hogy egy hitelkártyával csodaszépen ki lehetett nyitni az ajtókat. Ott gyakoroltam esténként 10-ig, 11-ig, aztán a harmadik, negyedik alkalom után ezt már rossz szemmel nézték, és ...

Rossz szemmel nézték, hogy szorgalmas voltál?

Így volt, igen.

Hát ez meg milyen bolondság?

Teljesen az, igen ...

De te nem loptál el semmit, nem tettél ott tönkre semmit ...

Nem loptam, nem tettem tönkre semmit, igen. De hát ez brit beállítottság volt, hogy nem, a szabályzat szerint nem lehet, és aztán 2-3 alkalommal figyelmen kívül hagytam, és ....

Akkoriban 17 voltál, ugye?

0:18:20
18 éves voltam. És akkor ezt olyan nagy gaztettnek minősítették, hogy emiatt egy szemesztert ki kellett hagynom, és akkor úgy gondoltam, nem, megyek New Yorkba.

De ez nem volt a legrosszabb döntés.

Abszolút nem. Ez volt a helyes döntés, szóval nagyon szépen köszönöm, hogy kidobtak.

Rendben, akkor jön a következő kis zenei részlet egy lenyűgöző városról.

-- bejátszás --

(Nevet) Az új német hullám.

Ismered még?

Ó, igen.

"Ideal: Ich steh' auf Berlin".

0:18:51
Berlin nagyszerű város. Már gyerekként is nagyon szívesen utaztam Berlinbe. Berlinben van valami ... és ezt most nem a többi város rovására mondom, de van benne valami olyan, hogy itt minden megtörténhet, és az utca egyik sarkának más a története, mint a másiknak; szóval számomra ez a város egy olyan hely, ahol jól érzem magam. Mert valahogy egyszer piszkos, aztán megint tiszta, és valahogy az embernek itt nem kell megjátszania magát.

Nagyon egyedi?

Nagyon egyedi.

Jelenleg állítólag az egyik legbohémabb város. New Yorkban is így van? A New Yorkban lakók mondják, hogy Berlinben élnének?

0:19:26
Furcsa módon igen. Van néhány olyan klub, ami a határokon túl is ismert, nem olyan klubok, amelyekbe én bemegyek, de mégis elcsodálkozom azon, hogy egy New York-i azt mondja, hallod, el kell mennem a Berghainba. Olyankor azt gondolom, én még nem voltam ott, de felőlem.

Legendás klub Berlinben.

Az lett időközben, igen.

Nagyszerű. Érdekes látni, hogy hajlamosak vagyunk véka alá rejteni magunkat, Berlin egyike a legdivatosabb városoknak a világon.

Én is így gondolom, még mindig őrült jó hely, habár emelkedőben van, de még mindig nagyszerű az ár-szolgáltatás arány szempontjából.

Olcsóbb, mint New York.

0:19:59
Olcsóbb, mint London, olcsóbb, mint Párizs, (nevet) olcsóbb, mint München. Mint München belvárosa, de itt minden nagyon szép. De úgy gondolom, ha az ember fiatal, és a pénze nem feltétlenül elég 6000/négyzetméterre, akkor 2 és fél ezerért is kényelmesen be tud Berlinben ruházni valamibe.

Rendben. Akkor utazzunk most egy olyan városba, ahol fogalmam sincs, mennyiért lehet lakást bérelni.

-- bejátszás --

Én sem. Mexikóváros, igen (nevet). Szép emlékek, idén voltam először Közép-Amerikában úton, és előtte mondták nekem, hogy Mexikóban jól fogy a CD-m, és hát ezelőtt még soha nem voltam ott. Kimentem a színpadra és hirtelen 13-14 ezer ember egyszerre volt ott a csarnokban, tejóég, előzenekar vagyok ...

Más volt a hangulat, mint Berlinben, vagy New Yorkban?

Nagyon furcsa hangulat volt. Pozitív módon. Olyan érzésem volt, mintha a Metallica előzenekara lettem volna. Megőrültek, gondoltam, utánam jön a Backstreet Boys, vagy valaki ...

De ők miattad bolondultak meg.

0:21:01
Igen. Tényleg le voltam nyűgözve, és amit nagyon szívesen csinálok a crossover műsorok elején, hogy a közönség között megyek végig, most először féltem tőle, mondom, tejóég, 3-4 biztonsági ember van. De egész jól sikerült.

Meg akartak érinteni.

Igen, mindenki felállt és felém jött, mondom, húúú. Ez több, mint amit elképzeltem.

De pozitív dolog volt. A temperamentumos dél-amerikaiak.


Elvesztették az önuralmukat, játék közben nem hallottam nagyjából semmit sem.

A Jegesvödrös Kihívás is ott volt.

0:21:30
Azt pár hónappal később csináltam, de az is Mexikóban volt. Mert úgy gondoltam, nos, ennyi pozitív energia után jól jön ott egy kis szabadság is. Valamit így vissza is adsz (nevet).

Most utazzunk a választott hazádba, ha még mindig lehet ezt mondani rá.

-- bejátszás --

Ezt mindig meg kell hallgatnom. Nem tudok most mit mondani. Nagyszerű dal.

Ha meghallod ezt a dalt, ami az egyik legnagyszerűbb a világon, tökmindegy most, hogy komoly, vagy klasszikus zene iránt rajong az ember, mi van ilyenkor a fejedben, vagy mit érzel?

Egy pillanatot az életemben, amikor a JFK-ről, vagy Newarkról, vagy az egyik reptérről beutazom a városba ...

A képek, amelyeket mindenki ismer.

Valamilyen módon igen. A Brooklyn-hídon át, és hát a város sziluettje ... Nagyszerű, minden éjjel és nappal nagy hatású, és még mindig megvan az az érzésem, hogy ez egy nagyon klassz város. A sok sarkával és szegletével, de átrágtam magam végül rajta az elmúlt években, örülök neki, és furcsa módon ezt a dalt, mindegy, hogy mikor és mennyire vagyok totál kész az életben, ha 2-3 évemet végigturnéztam, és visszatérek New Yorkba, belül valahogy mindig ezt hallom.

0:22:55
Ha New Yorkba mész, és ezt először 18 évesen tetted meg, hogyan élsz ott? Felismernek ott az utcán az emberek?

Neeem. Te jó ég.

Vagy egy fiatal fickó vagy, akit senki nem ismer és nem mond semmit?


Igen. 18 évesen kimondott céllal mentem oda, nem a művésznevemmel, hanem a polgári nevemmel iratkoztam be, az édesapámtól kapott néven, egyszerűen azért, mert a Juilliard iskola egy kis művészközösség, ahol az emberek úgyis megtudhatták volna, hogy mit csináltam azelőtt, de akkoriban egyáltalán nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget, mert a legszebb az életben, ha az ember nem részesül semmiféle előítéletben. És ha az embernek valóban bizonyítania kell. Ha megismerkedik néhány emberrel, és mély benyomást kell rájuk tennie.

0:23:40
Kiváltság, ha egy ilyen ismert fiatalember, mint te ott tud élni, mintha csak a szomszéd srác lenne?

Még mindig. Persze, vannak olyan helyzetek, amikor megkérdezik, hogy csinálhatnak-e velem 1-2 közös fényképet, de New York még mindig hihetetlenül névtelen, és mindig van, aki szebb, gazdagabb, híresebb, és én fel sem tűnök ott senkinek.

És mit mondasz, ha valaki megkérdezi, mivel foglalkozol? Ha olyasvalaki kérdezi, aki még nem hallott rólad?

Csak úgy lógok itt. (nevet). 

Tényleg? (Nevet).

Tényleg. (Nevet) Hülyeség megkérdezni ott, hogy mivel foglalkozom.

Csak úgy lógok. Ezt meg kell jegyeznem magamnak. (Nevet) Szuper. Megkérdezik, mivel foglalkozol – csak lógok. Hivatalból lógok.

0:24:20
Ez egy lényegre törő kérdés, de végeredményben senkit sem érdekel, mindenki megkérdezi, de két másodperc múlva mindenki el is felejti, és nincs nagy jelentősége, hogy elmeséli-e valaki az élettörténetét. Ezért röviden, tömören – mi a következő kérdés. (Nevet)

Ez a legjobb feltételezés. New York klassz város, de mit jelent New York Oberpfalz fővárosával, Regensburggal szemben?

Regensburg csodaszép. Rajongok Regensburgért. 

A Kastélyjátékok volt ott.

Igen, ott gyakran játszottam. És a film egy részét is Regensburgban forgattuk, a kastélyban, és ...

Az Ördög hegedűse.

Pontosan. És Regensburg csodaszép. Már majdnem olaszos hangulat uralkodik el rajtad, ahogyan az óvároson végigsétálsz, te is biztos ...

Ott tanultam Regensburgban.

Ott tanultál? Akkor tudod, hogy a házak olyan ferdén állnak, de hihetetlenül bájosak, és ott vannak a víz felett azok a kis hidak, és csodaszép. Főleg nyáron.

0:25:12
Ez egy szerelmi vallomás volt Regensburgnak.

Nagyszerű város.

És van hercegnő is.

Még az is.

A Gloria. És természetesen ő is szeretne téged üdvözölni.

Ne!

Hallotta, hogy ma itt vagy és már itt is van a telefonnál:

"Kedves Garrett, a müncheni koncertsorozatodhoz minden jót kívánok, és sok sikert. Örülök, ha majd megint jössz Regensburgba játszani, talán New Yorkban is találkozunk, mert hallottam, hogy megnézted a lakásomat, és természetesen reméltem, hogy oda akarsz költözni. Szóval, majd úgyis hallunk róla, de elsősorban remélem, hogy nagyon jó koncerted lesz és nagy sikered lesz, és örülök a legközelebbi találkozásunknak. Minden jót."

Ó, ez kedves! Te nagyszerűen előkészítetted ezt a műsort!

Abszolút. Ott ülnek az üveg mögött a többiek ... nagy taps nekik!

Profi munka! Meg kell mondjam, ritkán láttam ekkora előkészületet.

Szóval, ha jól értem, nem költözöl össze a hercegnővel, hanem talán beköltözöl a lakásába.

Furcsa módon erről semmit nem tudok.

Nem tudsz semmit?

0:26:12
Egyet el kell mondanom: van valami, amit nagyon szívesen csinálok, olyan, mint egy hobbi. Ha 1-2 napig New Yorkban vagyok, mivel szeretem a várost, és szeretem az építészetet. Az utcákon könnyű ezt megtenni, és lakásokat is lehet nézni, találkozókra menni, és úgy, ahogyan a lányok vásárolni mennek, én ...

Házakat mész megnézni?


Házakat megyek megnézni.

Ez mekkora már! (Nevet)


És véletlenül az is előfordulhat, hogy egy olyan lakásba mentem be egyszer, ami az övé, ezzel tudom magyarázni, mert minden héten, ha van időm, akkor megnézek valamit.

Szóval nem vagy érdekelt az ő lakásában.

Nem tudnám most megmondani, hogy melyik volt az övé, mert annyi lakást láttam, csak a múlt héten már 40-50 lakást megnéztem. Nem azért, mert meg akarom venni, hanem mert örömömet lelem az építészetben és ha látok valami szépet, és mondom, ha kinyitják előttem az ajtókat, akkor be is nézek.

0:27:01
Bemész a lakásokba, hogy mutassák meg őket? (Nevet)


Pontosan. Nagyszerűnek találom.

Szórakozásból?!

Szórakozásból. Nagyszerű dolog, megnézed a várost, az épületeket ...

A legdrágább lakás mi volt, amit láttál New Yorkban?


Nem tűnt eladónak, de azt hiszem, ha az lett volna, akkora lett volna az összeg, hogy mondom, jóég, kétezer éves korodra sem tudnál ennyit összegyűjteni rá.

0:27:21
Kié most?

Egy jó barátomé, akinek olyan szerencséje volt, hogy olyan szülei voltak ...

Akik finanszírozták.

Igen. De szép volt.

Megkérdeztük a hercegnőt, hogy milyen ez a David valójában, a színfalak mögött? Olyan kedves-e, mint amikor kint áll a színpadon? Így válaszolt:

"David Garrett egy elképesztően kedves, természetes, nyílt, vidám fiatalember, aki annak ellenére, hogy szupersztár, két lábbal áll a földön. És borzasztóan udvariasan és kedvesen bánik a rajongóival. Ha az ember közvetlen közelről figyelte, nagyon klassznak találja. Az összes emberem is mind azt mondta, hogy nagyon természetes és kellemes természetű, hogy mindannyian a szívükbe zárták. David Garrett kiegyensúlyozott ember, tudja magáról, hogy klassz, és emiatt megengedheti magának, hogy borzasztóan kedves legyen."

0:28:16
Azt hiszem, kissé beléd szeretett.

Ma mintha dicséretekkel akarnátok elhalmozni. Nem is tudom, ma megbirkózom-e még többel?

Legyen vége? Hagyjam abba?


Nem, nem. Jöjjön a többi. (Nevet)

Most olyan emberek jönnek, akiket előástunk, hogy sötét sztorikat meséljenek.

Sötét sztorikat. Óistenem! Sok van. Félek. (Nevet)




Folyt.köv. ...


2 megjegyzés:

  1. Szereti az építészetet? Ez új infó. Köszi. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. New Yorkban vannak érdekes épületek, az biztos! :)

      Törlés