2019. szeptember 10.

Interjú David Garrett-tel a török Andante magazinban, 2019.08.15.



David Garrett jön, 

hogy felrázza 

Isztambult


KonserArkasi” török rajongói oldal interjúja David Garrett-tel az Andante Magazin számára
Az angolra fordított interjút magyarra fordította Szánthó Katalin
Fotók: a szerző Facebook-posztja

David Garrett jön, hogy feltegye a koronát 10 éves crossover pályafutása évfordulójára, melyre az „UNLIMITED GREATEST HITS” turnéval készül, ami az első crossover-koncertje lesz Törökországban. A koncertet a „YAPI KREDI” (ez egy bank) szponzorálja, mely fennállásának 75. évfordulóját ünnepli. A művész készül arra is, hogy találkozhasson rajongóival Isztambulban szeptember 21-én. Közvetlen hangvételű interjút készítettünk David Garrett-tel múltjáról, jelenéről, illetve az isztambuli Volkswagen Arená-ban tartandó koncertjéről, ahol sok pop-rock szám, valamint klasszikusok is fel fognak csendülni.
Készítette: Osman & Rya Enfiyecizane

"Rengeteget tanultam mindekettőjüktől, amiért örökre hálás vagyok"
KonserArkasi: Régebben említetted, hogy két legendás muzsikus áldozta rád idejét, akik felismerték bámulatos tehetségedet. A két muzsikus Isaac Stern és Itzhak Perlman, akik teljesen eltérő személyiséggel és technikai tudással rendelkeznek. Milyen előnyei voltak annak, hogy két ilyen eltérő tanárral dolgoztál?
David Garrett: Egyáltalán nem voltak annyira eltérőek. Úgy vélem, különösen, ha tekintetbe vesszük a tényt, hogy Isaac Stern nagy mentora volt Itzhak Perlman-nek. Természetesen minden hegedűművésznek – és ez nagyon fontos – megvan a saját játékstílusa és játéktechnikája. De mindkettőjüknek megvolt, vagy Itzhak esetében még mindig megvan a csodálatos technikai tudás és muzikalitás, és én rengeteget tanultam mindkettőjüktől, amiért örökre hálás vagyok.
KA: A rajongóid számára te mindenképpen egy „unikum” vagy, ám az egyik megnyilvánulásod különösen hihetetlen volt, amikor egy egészen váratlan darabot játszottál II. Erzsébet királynőnek. Azt hiszem őt is váratlanul érte a dolog… Mit láttál az arcán, amikor elkezdtél játszani?
DG: :A „Duelling Banjos” egy speciális változatát játszottam egy nagyszerű bendzsójátékossal. Lehet, hogy a királynő nem erre volt felkészülve, de szerintem tetszett neki. Ő nagyon kedveli a lovakat és a lovasviadalokat és pár lóval és lovassal koreográfiát készítettünk a darabhoz. Egészen elképesztő élmény volt!
KA: Tudom, hogy a zene mellett nagyon érdekel az építészet is. Ez a harmadik alkalom, hogy Isztambulban jársz. Tudod, hogy a világ számos történelmileg híres épülete Isztambulban található? Meg tudod majd látogatni ezeket? Az egész világon melyik építészeti alkotás a kedvenced?
D. G. : Ez egy nagyon nehéz kérdés, mert annyi, de annyi csodálatos történelmi és kulturális épület van a világon, ugyanakkor rengeteg fantasztikus modern építmény is. Nem tudok válaszolni erre a kérdésre, nem tudom eldönteni. Ahogy említetted, ez a harmadik alkalom, hogy Isztambulban járok, és remélem, ez alkalommal végre jut némi időm arra is, hogy sétáljak a Boszporusz mellett és meg tudom nézni a város csodálatos épületeit.
"Valóban nem ismerek határokat sem a zenélést, sem pedig a zenehallgatást illetően"
KA: Az első kérdésem a korai éveidre vonatkozik: Ki volt a kedvenc zeneszerződ?
D. G. : Valószínűleg Csajkovszkij, mivel anyukámnak sok régi felvétele volt Csajkovszkij balett-zenéivel, és kiskoromban mindig ezeket hallgattam.
KA: A tanárod, Zachar Bron, mit tanácsolt neked, kit hallgass, miközben Bach, Mozart, Beethoven műveit tanulod?
D. G. : Zachar Bron nagy rajongója volt David Ojsztrah-nak. De minél idősebb lettem, annál többször kaptam azt a tanácsot tanárbarátaimtól, hogy ne hallgassak túl sok felvételt, hogy meg tudjam találni a saját hangomat…
KA: 12 éves korodban elkezdtél tanulni Ida Haendelnél, 17 évesen magad mögött hagytál mindent, és a Royal College School of Music-ba mentél. Miért történt mindez? Ida Haendel közrejátszott a döntésedben?
D.G. : Valójában Idaval egy kicsit korábban, 11 éves koromban találkoztam először, egy mesterkurzuson, amit ő tartott. Ami pedig a The Royal College School of Music-ot illeti, nem, Ida nem volt benne ebben a döntésben. Ez a szüleim ötlete volt, mert nem akarták, hogy olyan messze menjek tanulni.
KA: 1997 nyarán részt vettél a Keshet Eilon Mesterkurzuson. És ezen a képen a tanáraid, - Shlomo Mintz, Ivry Gitlis és Törökország leghíresebb maestroja, Cihat Askin – társaságában vagy látható. Emlékszel erre, hogy Mr. Askinnal tanultál?
D. G. : Valójában, a fesztivál ideje alatt csak Shlomo Mintz-cel dolgoztam együtt. Sok hegedűtanár volt ott, és azt hiszem, minden hegedűs egy tanárt kapott, akivel aztán együtt dolgozott. De természetesen emlékszem mesterkurzusokra, ahol láttam Cihat Askint és Ivry Gitlist, de sosem dolgoztam velük együtt.
KA: Neked hihetetlen technikai tudás van a birtokodban legendás tanáraidnak köszönhetően, úgymint Haendel, Menuhin, Stern, Mintz, Gitlis és Perlman, akik életed során érintették pályádat és oktattak téged. Mindig Itzhak Perlmant szoktad kiemelni, és példaképként említeni. Hegedűjátékodat hallgatva azonban nekem mindig úgy tűnik, mintha Jascha Heifetz-et hallanám, nem pedig Perlmant vagy Sternt. Igazam van?
D.G. : Először is szeretném ezt megköszönni, hatalmas bóknak tekintem, mivel óriási rajongója vagyok Jascha Heifetznek. Tehát köszönöm! Gyerekként sokat hallgattam a lemezeit, mert számomra ő egyike a világ valaha élt legbámulatosabb hegedűművészeinek. Azonban tárgyilagosan nem tudom megmondani, hogy milyen az én hangzásom, vagy kinek a hangzásához áll közel. Amikor zenélek, ez gyakran ösztönös, ugyanakkor az én választásom is, amikor az előadásra kerül sor. Így hát eléggé nehéz nekem megítélni, hogy Sternhez, Perlmanhez, vagy bármelyik más hegedűművészhez állok-e közelebb. Ezenkívül úgy gondolom, hogy megvan a saját hangom, és erre nagyon büszke vagyok.
KA: Szeptemberben harmadszor térsz vissza Isztambulba, egy nagyon nagy projekttel, az „UNLIMITED GREATEST HITS LIVE”- turnéval, amellyel a crossover-rel eltöltött 10. évfordulódat ünnepled. Beszélnél nekünk az „UNLIMITED GREATEST HITS LIVE” – turnéról? Mi várja a török rajongókat a koncerten?
D. G. : Igen. Ez egyfajta keveréke lesz az összes műfajnak, minden, ami egyedivé tesz engem. Természetesen lesz komolyzene, pop-, és rockzene, filmzene, az összes, általam imádott műfajból játszani fogok valamit az együttesemmel. Kimondottan sok vizuális effektet fogunk használni, melyek csodásan együttműködnek a zenével. Nagy figyelmet fordítottunk minden kis részletre és azt hiszem, ez lesz a legszórakoztatóbb műsor, amit eddig Isztambulban adtam.


Most szeretnék egy szójátékot játszani veled. 9 szót fogok mondani és szeretném, ha rögtön válaszolnál rá egy-két szóval, olyanokkal, ami azonnal eszedbe jut…
  • David Garrett : Fegyelem
  • Hegedű : Szépség
  • Martin : A nagypapám neve
  • Török ételek : Nyami
  • Jörg : Barátság
  • Tetoválás : Vállalni kell a kockázatot
  • Állatok : Öröm
  • Isten hegedűse : Nem hinném, hogy bárki is lesz valaha annyira tökéletes, hogy így hívják
  • Paganini : Közel az „ Isten hegedűse” címhez
KA: Ulvi Cemal Erkin neve úgy ismert, mint a Török Klasszikus Zene Atyja, nagyszerű zeneművei vannak, például a „Hegedűverseny” és a „Kochekche Szvit”. Szeretném, ha meghallgatnád ezeket, és elmondanád a véleményedet róla, illetve azt is, hogy esetleg fel akarod-e venni a repertoárodba…
D. G. : Nagyon köszönöm a linkeket, mindenképpen szeretném meghallgatni ezeket a darabokat a következő pár napon, amikor szabadidőm lesz.
KA: Úgy tudom, hogy a rock,-és popzenével először akkor találkoztál, amikor a Juilliard-ra jártál. Emlékszel rá, hogy melyik dal ejtett rabul a klasszikus zenén kívül?
D. G. : Igazából, már hallgattam pop,-és rockzenét egy kicsit korábban is, amikor felsősként visszamentem a középiskolába, és amikor többé már nem magántanáraim voltak. Ekkor elég sok pop-rockbandával megismerkedtem. Emlékszem, ebben az időben a „Nevermind” a NIRVANA-tól egyike volt az első lemezeknek, melyek óriási hatást gyakoroltak rám. 16 vagy 17 éves lehettem akkor.

KA: Mit kérdezne David Garrett David Garrett-től?

D. G. : Mivel az összes választ ismerem, amiket adnék, ez eléggé szürreális lenne… azt hiszem nincsenek saját magamhoz intézett kérdéseim. (nevet)
KA: Milyen zenét szeretsz hallgatni mostanában, vagy pihenés közben? Mik szerepelnek a jövőbeli terveidben? Gondolom, az „UNLIMITED-GREATEST HITS LIVE TOUR” folytatódni fog 2020 végéig.

D. G. : Ó, valójában A-tól Z-ig mindent, lehet az klasszikus zene, popzene, elektronikus zene vagy népzene. Úgy gondolom, hogy ami az én zenémet tényleg egyedivé teszi, az az, hogy én valóban nem ismerek határokat, sem a zenélést, sem pedig a zenehallgatást illetően. Szeretem, ha annyi hatás ér, amennyi csak lehetséges, és ezek a hatások csak akkor érik el az embert, ha nyitott az elméje abban a pillanatban, amikor zenét hallgat.
KA: Visszatérsz-e a klasszikus zenéhez, miután az „UNLIMITED” turnéd véget ér?
D. G. : Természetesen, mint mindig! Mindig cserélgetem a műsorokat, a klasszikustól a crossover-showig, majd vissza a klasszikushoz.
KA: Neked egy elit közönséged van Törökországban, akik szeretnének találkozni veled. Szeretnél-e egy kis összejövetelt tartani a török rajongókkal? Úgy tudom, hogy mindig szeretsz találkozni a rajongóiddal a turné során.
D. G. : Természetesen! Az életben nagy öröm számomra, hogy kapcsolatba léphetek az emberekkel és a rajongóimmal a turnékon. Így hát ez biztosan meg fog történni.
KA: Szeretnél valamit üzenni a török rajongóidnak, akik eljönnek, hogy megnézzék és meghallgassák nagyszerű koncertedet, melyet a YAPI KREDI bank szponzorál, és amely szeptember 21-én a Volkswagen Arená-ban kerül megrendezésre?
D. G. : Azt hiszem, az egyetlen üzenet, amit valóban tudok küldeni az embereknek, az az, ha zenélek. Így hát remélem, hogy sok ember fog eljönni, hogy kapcsolatba léphessek velük, és átadhassam nekik a nagyszerű zene üzenetét!!!
KA: David, úgy érzem, ez egy remek interjú volt. Őszintén hálás vagyok a kedves válaszokért és „szuper szuper izgatottak” vagyunk, hogy színpadon láthatunk és hallhatunk téged.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése