2018. március 14.

Ichák Perlman: David Garrett csodálatos hegedűs

Fotó: Marie Mazzucco

"Csodálatos hegedűs, kitűnő technikával és természetes zenei érzékkel. Mindig művészi tökéllyel fog előadni" - Ichák Perlman David Garrettről.

Először akkor találkoztak, amikor David még gyerek volt. A WarnerClassics oldalán az alábbiak olvashatók Davidtől:

"Nagyon szerencsés vagyok, hogy évek óta ismerhetem Ichák Perlmant. Csodálatos személyiség és a legnagyobb zenei példaképem már gyermekkorom óta. Még mindig emlékszem arra, amikor először mentem el egy koncertjére. Perlman a Brahms-hegedűversenyt játszotta a berlini Konzerthausban. Nincs túl sok minden, amit hozzá lehetne fűzni a kiemelkedő tehetségéhez hegedűművészként. Mégis, sok ember még mindig nem tudja, milyen fáradhatatlan mentor volt mindig is Ichák a fiatal zenészek számára, és mennyi mindent megtesz, hogy segítse őket. Mindig is csodáltam az elkötelezettségét ezen a területen, ahogy ez is mutatja, hogy milyen gondoskodó és szeretetteljes ember. Sokkal tartozom neki (és természetesen a feleségének is), és mindig is úgy gondoltam, hogy enyém a felelősség továbbadni másoknak, amit a vele folytatott tanulmányaim során szereztem: mindig a lehető legnagyobb tisztelettel bánni az emberekkel és a zenével.
Nagyon köszönöm, Ichák!"

Perlman előadásában volt hallható az Oscar-díjas Schindler listája című film főcímzenéje is. David a tanárát 2015-ben, 70. születésnapján egy kedves üzenettel és egy meglepetés-felvétellel köszöntötte fel. Részletek: 70 éves a világhírű hegedűművész, Ichák Perlman

(Egy kis információ Perlmanről: Wikipédia szócikk | És egy érdekes cikk: Kultúra.hu

"Ha egyszer szükséged lesz tanácsra, jelentkezz!" - mondta a zsenge korú Davidnek. Saját tapasztalatból tudta, mit jelent, ha valakire gyermekként ráragasztják a "csodagyerek"-címkét, és milyen nehéz ettől megszabadulni. A többi már történelem - ahogy David életrajzából is kiderül.

Fotó: WarnerClassics.com

David az érettségi után írt egy emailt Perlmannak, tanácsot kért tőle. A válasza David számára egyszerű volt: "Menj New Yorkba - és amikor már ott vagy, rögtön be is iratkozhatsz a Juilliardra. Éppen elfogadtam ott egy tanári állást és szívesen látlak a mesterosztályomban. De nem kerülheted el a normál felvételi eljárást!"

David természetesen azonnal igent mondott és az Egyesült Államokba repült. A szüleinek azt mondta, hogy meglátogatja a bátyját Bostonban - ez valóban így is történt, de azután New Yorkba ment a Juilliard School felvételi vizsgájára. Hatalmas hóvihar volt, és a busz késése miatt öt perccel az időpontja előtt ugrott ki az épület előtt a taxiból. Bemelegítés nélkül állt a bizottság elé, de a kellemetlen körülmények ellenére bravúrosan helytállt és felvételt nyert Ichák Perlman mesterosztályába.



2012 | Még több fotó itt: Getty

"Rendbe hoztam a hegedűjátékomat, mert már egy ideje nem volt tanárom. Persze jártam Idához, de nem túl rendszeresen. Így mikor a Juilliardra kerültem, számomra ez arról szólt, hogy bizonyos dolgokat kiigazítsak, mint például a lazább vonókar technikát, vagy a hangzást."
"Hiába tudsz szépen játszani, ha nem hallatszol át a zenekaron, akkor senki se fog hallani téged. Az egész arról szól, amit kivetítesz, hogy valóban egy komoly szólista legyél, és hogy a megfelelő pozíciót felvedd a hangzás eléréséhez. Szóval leginkább ezt tanultam Perlmantől."
"Perlman megmutatta szenvedélyét a zene iránt, de amikor tehetségekkel dolgozott együtt, szeretett viccelődni. Nagyon motiváló vele dolgozni, mégis - amikor gyakorlásról van szó, össze kell, hogy szedd magad." - David Garrett | The JC-interjú

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése