2015. október 14.

Az Explosive album számról-számra


David a videókban az albumon hallható számokról beszél, ezúttal bővebben, mint az előzetesekben (amik ugye furcsák is voltak a vágások miatt). Angol nyelvű videó itt | német nyelvű videó itt.
YouTube: Angol itt - magyar felirattal ITT | német pedig itt látható. |

"A Dangerous David Guettától egy óriási szám volt 2014-ben, és valami modernnel akartam kezdeni az albumot, valami izgalmassal, olyasmivel, amit az emberek felismernek. Annak ellenére, hogy sok eredeti, saját szám van az albumon, valami ismerős számmal akartam indítani, ami mégis szokatlan. A múltban eléggé egy bizonyos zenei korszakra összpontosítottam, de ez nagyon jelenkori, így nekem ez az album arról a korról szól, amiben éppen most élünk. A Dangerous azt hiszem, tartalmazza az összes alkotóelemet, melyek működnek mind a hangszeren, mind szimfonikus zenekarral, de ugyanakkor működnek egy nagyon kortárs zenei hangzással is.

Az Explosive a második darab a lemezen, ez egy eredeti szám, és egyben az első is, amihez videót készítettünk. Ez az én szerzeményem, és nagyon büszke vagyok rá. Ez a zene eléggé más, mint bármi, amit a múltban csináltam, nagyon house-alapú, eléggé elektronikus zene-alapú, mégis van egy klasszikus dallam benne, úgy mondhatnám, hogy majdnem olyan, mint egy scherzo, csak teljesen más csomagolásban.

A Serenity az első érzelemgazdag saját dal ezen az albumon. Az a gondolat vezérelt, hogy egy kicsit tiszteletemet nyilvánítsam a Disney-filmzenék felé, amelyeket imádtam hallgatni, amikor kicsi voltam, és a mai napig imádom… Ez a dal az együttes nélkül szólal meg, csak zenekarral, nagyon érzelmes, remélem, hogy megérintem vele a közönség lelkét.

A Lose Yourself Eminemtől egy abszolút klasszikus, még akkor is, ha 12-13 éves szám az "8 Mile" című filmből, amiért megkapta az Oscart a legjobb filmzenéért. Szerintem ez annyira ikonikus darab, mindenki ismeri. És igazából nagyon nehéz volt hozzányúlnom valamihez, ami ennyire ikonikus, mert amikor elkezdtem, fogalmam sem volt róla, hogy hogyan vigyem át a rap-et hegedűre. Szóval amit végül megpróbáltam ezzel az én megközelítésemben, hogy az alapharmóniákat használom fel, és közben hozzáadok még valami mást. Ezenkívül amikor a hegedű-részhez értem, hozzátettem a rap-ritmust, és erre írtam a zenét. Úgy érzem, hogy a végeredmény egy olyan szám lett, amit az emberek felismernek, ugyanakkor valami egészen új.

Az Adventure Island-et a Karib-tenger kalózai című film zenéje ihlette. A film zenéjét az egyike a kedvenc zeneszerzőm, Hans Zimmer írta.Nagy rajongója vagyok és ez a szám egy kicsit az elismerésem kifejezése Hans Zimmernek.

A Midnight Waltz egy darab, amit Franck van der Heijden-nel közösen írtam. Ez volt az első alkalom, hogy keringőt írtam, de másképpen akartam megközelíteni ezt a műfajt, mivel a valcer általában pozitív kisugárzású, világos, fényes zene. Én ellenben olyat szerettem volna írni, ami egy kicsit sötétebb, mélyebb, melegebb tónusú. Azt hiszem, végül sikerült megoldani.

A How Many Times-on nagyon sokat kísérleteztünk, különösen amiatt, hogy hogyan sikerül a hegedű hangját működtetni egy nagyon erős house-elektronikus-hangzással, hogyan tud ezen a hegedű keresztültörni. Ezért sokat kísérleteztünk, hogy létrehozzunk egy hangzást, amely illik hozzá. Ez egy szórakoztató darab, nagy energiával, és már előre látom, hogy milyen jó lesz előadni élőben.

Egy ilyen erős hatású house-szám után azt hiszem nagyon fontos volt, hogy újra valami mást adjunk a hallgatók. Az Unlimited Symphony-t John Haywooddal közösen írtam és vettem fel Mallorcán a nyár folyamán. Nagyon érzelemgazdag, nagyon szimfonikus, szívhez szóló darab. Ahogy az elején már említettem, ez az album számomra sok energiát, erőt jelent, de tudod, az életben mindig szükségünk van az egyensúlyra. Ezért nekem nagyon fontos ez a szám, mert kiegyensúlyozottságot ad ennek az albumnak.

Michael Jackson They Don’t Care About Us című száma szerintem egyike a klasszikus műveinek. Az eredeti szám nagyon ritmikus, és természetesen az ember megpróbálja belevegyíteni a feldolgozásba ezt a nagyon egyenletes, ritmusos zenét, de ugyanakkor azt gondolom, hogy ez tökéletes dal ahhoz is, hogy egyesítsük a zenekart és a hegedűt. A dallam nagyon ritmusos, mégis nagyon jellegzetes, és ez nagyon fontos, amikor feldolgozást készítünk.

A Thinking Out Loud Ed Sheerantől egyike annak a néhány feldolgozásnak, melyet kiválasztottam ehhez az albumhoz. Történetesen ez az egyetlen romantikus cover, amit választottam. Nagyszerű dal, nyilván imádják is az emberek, én is imádom. Nagyszerű a szövege, én természetesen nem énekelek, ezért nem kapcsolódom közvetlenül a szöveghez a hangszeremmel. Mégis, teljesen átírva az hangszerelést, kivéve az együttest és csak a zenekart alkalmazva, jórészt csak pizzicatót használva - még csak nem is vonót, hanem csak pizzicatót -, hogy megadjuk neki azt a ritmus-elemet, azt az áramlást, szóval, azt hiszem, végül sikerült valami különlegeset kihoznunk ebből a számból.

Az Innovation című szám megközelítése ugyanilyen, majdnem olyan, mintha tánczene lenne, lehetne akár klubokban is játszani. Erős basszus hang és kemény dob jellemzi, sok benne az elektronikus zenei elem, ezen kívül sok volt a kísérletezés a hegedű-hangzással. Mindig mondom, hogy kicsit rizikós elmenni egészen odáig, de ha nem megyünk el odáig, akkor nem tudjuk meg, milyen ott az időjárás. Szóval, szeretném ezt alaposan megvizsgálni ezen a lemezen.

Ritmo Español - Ez egy olyan darab, amit a rengeteg spanyol zene inspirált, amit mostanában hallgattam, és elkezdtem egyre többet és többet játszani Dél-Amerikában. Az ottani show-műsorok is ihlették ezt a darabot. Egy kicsit R&B ritmusa van, de ugyanakkor flamenco gitár szól alatta, olyan, mint egy hagyományos dél-amerikai popdallam. Bár nem vagyok dél-amerikai, remélem az embereknek tetszeni fog.

A Baboushka-nak egy nagyon régi, tradicionális orosz népdal az alapja. Amit mi tettünk vele: mindent megváltoztattunk a dallamon kívül. A dallam a hegedűn szól, tudod, az orosz zene egyébként is nagyon érzelemgazdag, majdnem popzenének mondhatnám, még akkor is, ha több száz évvel ezelőtt írták. Még mindig megvan benne az a fajta ritmus és tánczene, és pontosan ez az, amire koncentráltunk. Az elektronikus tánczene irányába vittük el ezt a dallamot – ez a dal az egyike a két számnak ezen az albumon, amit már előadtam – és határozottan állíthatom a fellépéseken szerzett tapasztalatokból, hogy nagyon szórakoztató előadni is, és élőben hallgatni is.

A Baroque Fantasy hagyományos barokk progresszív harmóniákra épül, melyeket a maga idejében Vivaldi vagy Johann Sebastian Bach is használhatott. Természetesen a hangszerelés maga nem barokk, itt jön be a fantázia rész. De ez egy tradicionális dallam, egy nagyon szép barokk darab, és egy kicsit Johann Sebastian Bach "Air" című műve is inspirálta.

Furious - Ezt Franck van der Heijdennel kezdtem el írni kb. 5-6 hónappal ezelőtt. Számomra fontos volt, hogy legyenek az albumon olyan darabok is, melyek rendkívüli kihívást jelentenek a hegedűjátékban, nagyon gyors, virtuóz játékot és nagy sebességű, technikai tudást igényelnek, amit ezeken be lehet mutatni. Úgy értem, végül is, természetesen egy lemez az érzelmekről szól, nagyszerű darabokat keresünk, írunk és alkotunk, de a nagy hegedűművészek hagyományosan megmutatták a képességeiket – ha visszatekintünk, Paganini, Vieuxtemps, Ysaÿe, Kreisler, Heifetz, ők mind írtak darabokat e célból. A "Furious"-on keresztül megmutathatom, hogy mit tudok ezen a hangszeren.

A Wrecking Ball Miley Cyrustól egy nagyszerű darab. Nem tudok túl sokat Miley Cyrusról, de ez a szám tényleg nagyon jó, ezért úgy döntöttem, hogy felkerül a lemezre. 

A Fuel a Metallicától egy olyan szám, amit már előadtam az elmúlt 6-7 hónapban. Volt már tapasztalatom a "Nothing Else Matters" és a "Master of Puppets" kapcsán, és úgy gondoltam, hogy ezeken kívül egy igazi metál-számot is akarok csinálni a deluxe-kiadáshoz. Számomra ez a tökéletes befejezés. 

A Melancholia-t John Haywooddal közösen írtam Dél-Koreában, amikor egy turnén voltunk. Ez egy másik hotelszoba-sztori… tudod, ez egy hosszú turné volt Dél-Koreában, Dél-Kelet Ázsiában. Ott kezdtünk el rengeteget dolgozni a turné anyagán és a lemezen is. Ez egy nagyon érzelmes dal, én személy szerint szeretem hallgatni, nem azért, mert én írtam, hanem, mert nagyon szép lett. 

Az O’ Fortuna egy nagyon híres klasszikus dallam, még ha valaki sohasem hallgatott klasszikus zenét, akkor is ismeri ezt a művet. Eredetileg csak zenekarra és kórusra írt darab. Azért választottam, mert egyike a 21. század legnagyszerűbb zenéinek, egy olyan darab, amit meg akartam csinálni."

____________________________________________________

Az angol nyelvű videó szövegét fordította: Szánthó Kati


A videó magyar felirattal:



1 megjegyzés: