![]() |
Fotó: YT videó |
Kapcsolódó bejegyzés itt olvasható: Miami Filmfesztivál videó.
Ez az összefoglaló videó azonban nem tartalmazott mindent, ezért most
leírom, mi újdonságot mond David ebben, az egyik néző által felvett
anyagban. | A videó az írás végén látható beágyazva. |
2014.03.10. | Miami, filmvetítéssel egybekötött közönségtalálkozó
Filmvetítés előtt:
David elmondja, hogy kisgyerekkora óta nagy álma volt, hogy filmzenét
írjon, hogy érzelmet kreáljon a jelenetekhez. A filmek a számára a mai
kor operái. Hatalmas rajongója Ennio Morricónénak, Hans Zimmernek, John
Williamsnek, és amikor a Juilliardra ment tanulni, akkor természetesen a
hegedülés volt az egyik ok, a másik viszont az, hogy zeneszerzésből is
diplomát szerezzen.
Ez a film igazából az első nagy projektje, ahol nemcsak hegedülhetett,
hanem zenét is írhatott és áthangszerelhetett műveket. Közösen dolgozott
együtt Franck van der Heijden barátjával, aki most sajnos nem lehet
itt, de együtt jön vele turnézni.
Reméli, hogy élvezni fogja a közönség a filmet, ő nagyon élvezte a filmkészítést.
02:15 | Film után vagyunk, a háttérben megy a stáblista a vásznon ... a közönség az éljenzés és a zúgó taps szerint élvezte :)
Szóval:
David elmondja, hogy a Paganini darabok hangszerelését megváltoztatta
egy kicsit, de tudni kell, hogy amit Paganini saját maga leírt, azok
egyedül a hegedűszólamok. A zenekari részek nincsenek benne a
kéziratában, szóval, ezért éltek ők az alkotói szabadsággal.
Paganini a kezdete a modern hegedűművészetnek. Nélküle nem léteznének a
nagyszerű hegedűversenyek, legyen akár szó Csajkovszkij, Beethoven,
Sibelius, vagy Bartók műveiről. Magasabb szintre emelte és népszerűvé
tette a hegedűművészetet.
Bernard Rose rendező az egyik néző kérdésére elmondja, hogy eleinte azt
tervezte, mivel Paganini olasz volt, hogy olaszul forgatja le a filmet.
David hozzáteszi, hogy ott volt akkor Los Angelesben és emlékszik, ekkor
ivott egyet, habár még csak délelőtt 10 óra volt. És nagyon örül, hogy a
rendező megváltoztatta a tervét. Ha a kritikusok felrónák: megpróbált
olasz akcentussal beszélni az első néhány jelenetben, de aztán szépen
fel is adta, és inkább maradt a zenénél.
Másnap turnézni indul a bandájával, de mivel ez a filmes projekt az
élete része, ezért a filmzenéből elő fog adni valamennyit a koncertjein
is.
Bernard: ez a film egy német-osztrák produkció, de néhány jelenetet
Olaszországban forgattak. Viszont a londoni jeleneteket mind egy
müncheni stúdióban vették fel.
David: Nehéz megmondani, pontosan mennyi időbe is telt elkészíteni a
filmet, mert a zenével, a forgatókönyvvel kapcsolatos ötletek, az azzal
való munka hosszú volt, a tényleges forgatás azonban gyorsan zajlott.
Bernard: Őt a producer kérte fel, hogy rendezze a filmet, és találkoztak
Daviddel, és úgy gondolja, nem lehetett volna megcsinálni olyasvalaki
nélkül, aki ne tudná Paganini műveit előadni, és izgatottságot kiváltani
nézőkből. Ami a Klaus Kinski féle Paganini-filmet illeti, azokban a
jelenetekben, amelyekben hegedül, egyáltalán nem tűnik valóságosnak, a
néző nem hiszi el neki. Egy hegedűs játékát vágták alá, aki nagyon jól
játszott mellesleg. És amúgy Kinski jól mutat a filmen, korhű az
öltözéke is, de még csak rendesen tartani se tudja a hegedűt. David
hozzáteszi, hogy a Kinski filmben nem korhű hegedűmásolatot használtak
bélből készült húrokkal, hanem modern fémhúrosat.
Bernard: Paganini életéből olyan részleteket használtak fel, amelyek megfelelnek a valóságnak.
David azt mondja, hogy mindent a lehető legkorhűbbre próbáltak csinálni,
ezért olyan hegedűket választott, amilyenek Paganini rendelkezésére
álltak akkoriban. Stradivariusának Jean-Baptiste Vuillaume másolatát
használták, a film elején látható. Később egy 1742-es készítésű Guarneri
del Gesù-n játszott, az Il Cannone nevűn, amelynek egy igen hű
másolatát használták fel. Az eredetin néhány héttel ezelőtt Genovában
játszhatott, amely hatalmas megtiszteltetés. Persze a múzeumból nem
lehet kivinni, ezért lett helyette egy másolat.
A Juilliardon Ichák Perlman volt az egyik tanára, aki az egyik nagy
példaképe, fiatalabb korában Ida Haendel tanította Davidet Miamiban,
Isaac Stern is foglalkozott vele, és persze Menuhin is, akivel volt egy
csodálatos közös munkája - szóval, nagyon szerencsés volt ebből a
szempontból. Mindnyájuknak nagy szerepe van abban, hogy mi van benne
[David a saját szívére és a fejére mutat].
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése