2023. április 18.

DAVID GARRETT: ICONIC klasszikus album

 
DAVID GARRETT: ICONIC "TRACK BY TRACK"

 
David kommentárjai az egyes darabokhoz:

Lejátszási lista a zenéhez: YouTube

1) PONCE: ESTRELLITA
  
Az ICONIC albumot egy Jascha Heifetz által készített feldolgozással nyitom. A történet a darab mögött a következő: Jascha Heifetz Mexikóvárosban volt és azon az estén koncertet adott. Éppen egy kávéházban ült, amikor meghallotta ezt a lágy, becéző dallamot, az Estrellitát, melyet a kávéházban énekelt valaki. Azonnal beleszeretett ebbe csodálatos a dallamba, és elhatározta, hogy átdolgozza zongorára és hegedűre. Mi pedig zenekarral együtt szólaltatjuk meg. 

2) GLUCK: MELODIE (Az Orfeusz és Euridikéből) 

A híres operaszerző, Gluck sok gyönyörű operát írt, köztük az Orfeusz és Euridikét is. Ebből a meglehetősen tragikus operából vettük ezt a nagyszerű melódiát és átdolgoztuk zenekarra és hegedűre. 

3) DVOŘÁK: 4 ROMANTIC PIECES: Allegro moderato 

Dvořák ikonikus zeneszerző. Ikonikus, mert időtlen, gyönyörű, egyszerű dallamokat írt, melyek szinte popzenéhez hasonlíthatóan népszerűek. A 4 Romantikus darab egy csodálatos példa, és ebből vettük ki az egyik darabot, átdolgoztuk zenekarra és hegedűre. Már létezik sok feldolgozása a darabnak, például zongorára és hegedűre, de fontos volt számunkra, hogy a zenekar romantikus hatása érvényesüljön.
 
4) PARADIS: SICILIENNE 

A SICILIENNE egy Maria Theresia de Paradis-nak – aki valójában zongorista volt - tulajdonított darab. Már-már barokk jellegzetességeket mutató darab, melyet eredetileg zongorára írtak. Egyike azon zeneszámoknak, melyek eltűntek a nagy hegedűművészek repertoárjából. Emlékszem, hogy gyerekként Arthur Grumiaux felvételén hallgattam, és nagy hatást gyakorolt rám, lenyűgözött. Így amikor lehetőségem nyílt ezt a koncepciót egy lemezen megvalósítani, azonnal eszembe jutott ez a darab. 
 
5) SCHUBERT: AVE MARIA Andrea Bocelli tenorénekessel 

Valószínűleg egyike az öt leginkább ismert klasszikus melódiának Franz Schubert műve, az Ave Maria. Mindenki ismeri ezt a darabot. Még ha nem is ismered a komolyzenét, ez olyan, mint Beethoven 5. szimfóniája, vagy a Holdfény szonáta, ugyancsak Beethoventől, vagy a Figaro házassága Mozarttól. Még ha a címét nem is tudod, a dallamot felismered. Szóval ez száz százalékig biztos volt, hogy helyet kap az albumon, méghozzá a mi esetünkben a csodálatos Andrea Bocellivel együtt készített feldolgozásban. 
 
6) SAINT-SAENS: THE SWAN (A HATTYÚ, AZ ÁLLATOK FARSANGJA c. műből) 

Camille Saint-Saens, francia zeneszerző leghíresebb műve Az állatok farsangja. Ebből a programzenéből mi a nagyon híres A hattyút választottuk, mely eredetileg zongorára és csellóra íródott. Szerintem több szempontból is majdhogynem szebben illik a hegedűhöz ebben a feldolgozásban. 
 
7) FOSTER: JEANIE WITH THE LIGHT BROWN HAIR 

Steven Foster egyik darabját is Jascha Heifetz feldolgozása tette híressé, ez volt az egyik kedvenc ráadás-darabja, és nekem is ez lett az egyik kedvencem a pályafutásom alatt. Ennek az albumnak a koncepciójába remekül illeszkedik. Először is olyan, mintha majdnem egy popdal lenne, sőt popdal is volt, amikor íródott. Ahogy Jascha Heifetz feldolgozott híres népszerű dalokat, mint például ezt… számomra mindig kellett valami a karrierem során, amire szívesen felnéztem. És számomra a 19. század népi dalai egyenlőek a 20. század popzenéjével. Tehát érzek bizonyos kapcsolatot az olyan emberek között, mint Fritz Kreisler és Jascha Heifetz, mivel ők nagyjából ugyanazt tették. Ebben az esetben például Steven Foster népszerű dalával. 
 
8) SOSZTAKOVICS: PRAELUDIUM ITZHAK PERLMAN–nel 

Nagyon-nagyon boldog vagyok, hogy felvehettem a lemezre a Sosztakovics-feldolgozást korábbi tanárommal, aki egyben egyike az én „hőseimnek”, Itzhak Perlmannel. Természetesen - mivel egykori tanítványa vagyok Mr. Perlmannek – nagyon fontos volt számomra, hogy megtaláljam a megfelelő hangot. Ő mindig különös hangsúlyt fektetett a hang átadására, a vibrato színeire, a vonó használatára, a dallam lendületére. És semmiképpen sem szerettem volna csalódást okozni neki, ezért különös gonddal dolgoztam, hogy kedvére legyen az előadásom. 
 
9) VIVALDI: LARGO (A NÉGY ÉVSZAK „TÉL” c. részéből) 

Az egyik leghíresebb hangszeres darab, amely egy hegedűművész repertoárjában megtalálható, az nem kétséges, hogy A négy évszak Antonio Vivalditól. Mindenki ismeri ezt a darabot. Feltehetőleg sok ember a Nyár utolsó tételére asszociál, de egy másik rész, amit az emberek biztosan felismernek, az a gyönyörű második tétel a Télből. Ez része ennek a programzenének, melyet a zeneszerző azért írt, hogy megszólaltassa a természet hangjait. Ebben az esetben, ha megfigyelik a pizzicato hangjait a vonós szekcióban, hallhatják, amint azok a hópelyhek hullását utánozzák. 
 
10) SCHUMANN: TRÄUMEREI 

Az egyik legikonikusabb darab Robert Schumanntól a hetedik rész a Kinderszenen (Gyermekjelenetek) című ciklusból. Eredetileg a zeneszerző csak zongorára írta ezt a ciklust. Nagyon egyszerű, nagyon gyermeki dallam, ártatlan, teljesen ártatlan; és próbáltuk megtartani az átdolgozást ebben a nagyon egyszerű, csupasz formában. Mert ennél többre nincs szükség. 
 
11) MENDELSSOHN: AUF FLÜGELN DES GESANGES 

Felix Mendelssohn-Bartholdy zeneszerzőként nagyon közeli kapcsolatban állt a hegedűvel. Ő maga csodagyerek volt, hihetetlenül jól játszott hegedűn, két csodálatos hegedűversenyt írt, ezek közül a híresebbik az E-moll hegedűverseny, amit mindenki ismer. Ezt a gyönyörű dalt is ő írta, a címe: A dal szárnyain. Természetesen eredetileg énekhangra íródott, de számomra a hegedű hangja mindig is nagyon közel állt az emberi hanghoz. Egy dal előadása valószínűleg az egyik legnagyobb kihívás, ugyanakkor egyszerű is, mert az ember utánozni akarja és át akarja adni az énekes lélegzésének színeit és kifejezéseit, mégis különlegessé akarja tenni a hangszerén. Egyike az örök kedvenceimnek ez a dal.
 
12) DINICU: HORA STACCATO TILL BRÖNNER-rel trombitán 

A HORA STACCATO-nál úgy éreztem, - mivel a népzene is a zenetörténelem része – az inspirációt az jelentette, hogy bemutassam, hogyan fejlődött a dzsessz, valamint az improvizációs technikákat, amelyek régen annyira jelen voltak a népzenében. Ez a zenedarab nagyon közel áll a dzsesszhez. Így azonnal arra gondoltam, hogy „dzsesszesítem” egy kicsit az HORA STACCATO-t. Till Brönner, aki jó barátom, beleegyezett, hogy segít ebben; és csodálatos, virtuóz átdolgozást csináltunk együtt.
 
13) VERACINI: LARGO Az A-dúr hegedűszonátából 

A következő darab nem egy jól ismert zenemű, pedig szívszaggató harmóniák jellemzik. Veracini írta, és eredetileg a barokk időszakban keletkezett. Mégis elhatároztuk, vagy elhatároztam, hogy inkább romantikusabb stílusban fogjuk feldolgozni. Miért? Azért, mert a harmóniák annyira a romantikus zenére jellemzőek… egyszerűen csak …tényleg ellenállhatatlanul gyönyörűek. Amikor bementem a stúdióba és elkezdtük az átdolgozást és végül bele kellett tennem a hegedűrészt, szabályosan sokkolt, hogy már nem játssza senki ezt a darabot. Micsoda veszteség! 
 
14) DEBUSSY: LA FILLE AUX CHEVEUX DE LIN COCOMI-val 

Még egy olyan darabot készítettünk az albumon, ahol együttműködünk más művésszel. Ez pedig a ’LA FILLE AUX CHEVEUX DE LIN’ (A lenhajú lány) című dal Claude Debussytől. Gyönyörű impresszionista darab, melyben együtt muzsikálhattam Cocomival, és nagyon boldog vagyok, hogy ő is részt vett a felvételen. 
 
15) RAFF: CAVATINA 

Még egy darab, amely kissé eltűnt a repertoárokból, a svájci zeneszerzőtől, Joachim Rafftól származik, aki kortársa volt Johannes Brahmsnak. Van egy hegedűre írt gyönyörű műve, melynek címe: Cavatina. Nagyon érzelemdús, nagyon romantikus, majdnem Brahms-szerű, de a saját személyes jellegzetességeivel. Ahogy Németországban mondják: fülbemászó dallam… nem tudom szépen lefordítani (nevet). Nagyon magával ragadó, fülbemászó dallam, meg kellett találnom hozzá azt a fajta zengő-hangot, ezért, különösen ennél a darabnál nagyon örültem, hogy egy Guarneri del Gesu-m van, mert ez segített megadni ennek a darabnak a zamatát. 
 
16) TRADICIONÁLIS NÉPDAL: DANNY BOY 

A ’DANNY BOY’ valójában egy nagyon régi brit népdal. Eredetileg a harmóniát először Fritz Kreisler dolgozta zongorára és hegedűre Londonderry Air címmel. Én egy kicsit magasabbra szerettem volna tenni a lécet, ezért zenekarral csináltuk meg a Londonderry Air átdolgozását, melyet az emberek feltehetőleg jobban ismernek ezzel a címmel: Danny Boy.
 
17) BACH: ALLEGRO ASSAI Az E-dúr hegedűversenyből 

Számomra a barokk zene mindig valamilyen könnyed, világos, leginkább tánczene-szerű volt. Csodálatos példák erre Johann Sebastian Bach szóló Sonatas & Partitas című művei, de két hegedűversenye is. Így a harmadik tételt választottam az E-dúr hegedűversenyből, melyet klasszikus gitárral dolgoztunk át, de természetesen basso continuóval és csemballóval kiegészítve. Szerintem ez egy csodaszép darab, mely szintén nagyon klasszul hangzik duóban is. 
 
18) VIVALDI: LARGO E SPICCATO A D-moll concerto 2 hegedűre és csellóra c. műből 

Egy újabb darab, amit az emberek feltehetőleg nem olyan jól ismernek, - pedig biztosan nem kevésbé szép, mint a Tél második tétele A négy évszakból – a Largo rész a 2 hegedűre írt hegedűversenyből. Rendkívül drámai, nagyon drámai mű, és…közvetlenül a szívünkre hat. Nagyon boldog vagyok, hogy újra felfedeztük ezt a zeneművet. 
 
19) KREISLER: TEMPO DI MINUETTO (Pugnani stílusában) 

Van egy nagyon kedves történet azokról a zeneművekről, amiket Fritz Kreisler úgymond „valakinek a stílusában” írt. Kreisler sok-sok éven keresztül játszott régi-új repertoárból darabokat, amelyeket állítása szerint könyvtárakban, monostorokban talált. Azt hiszem, körülbelül 15-20 éven keresztül az emberek tényként elfogadták ezt és gratuláltak neki, hogy ilyen komoly történelmi kutatásokat végez. Egészen addig, míg végül az 1930-as években végre elárulta az igazat: „Azokat a darabokat egytől-egyig én írtam.” Természetesen a kritikusok egy kissé kínosan érezték magukat, hogy ezt nem ismerték fel. Másrészről azonban, ez megmutatja azt is, micsoda zseniális zeneszerző volt Fritz Kreisler, amellett, hogy csodálatos hegedűs is volt. Egyike ezen daraboknak a lemezen a TEMPO DI MINUETTO Pugnani stílusában. 
 
20) FAURÉ: APRÉS UN RÉVE 

Van egy szép történet, egy vers, ami az alapja GABRIEL FAURÉ: APRÉS UN RÉVE (Álom után) című zeneművének, és ahogy már a cím is sugallja… ez egy kedves álom utáni pillanatról szól. Felébred az ember és szembekerül a valósággal. Tehát ez az a pillanat, ami az álom és az ébrenlét között található, még nem vagy teljesen éber, még mindig benne vagy az álmodban, és ha valami gyönyörűt álmodtál, akkor néha nehéz felébredni, mert az ember csalódottan kénytelen távozni az álmából. És mi elmeséljük ezt az érzést a muzsikán keresztül. 
 
21) SAINT-SAENS: DANSE MACABRE 

Most újra átváltunk egy másik tempóra a lemez 21. darabjánál. Ez Camille Saint-Saens egy másik zeneműve, a Danse Macabre, amely egy ún. haláltánc, és ami egy tritónusszal kezdődik. (A tritónuszt a középkorban az „ördög hangközének” nevezték, és tilos volt használni, annyira disszonáns. – a ford. megj.) Nagyon izgalmas, kalandos, ritmikus darab; a második az albumon, ahol ütős hangszerelemeket is használtunk. Nagyon izgatottan várom, hogy ezt élőben játszhassam. Virtuóz darab, nagyon szórakoztató, szóval egy olyan darab, amit nagyon várok, hogy előadhassak. 
 
22) DVOŘÁK: SONGS MY MOTHER TAUGHT ME 

Ahogy már korábban említettem, ha a dallamalkotásról van szó, Dvořák egy zseni volt. Ez elmondható az összes művéről, a szimfóniáiról, a hegedűversenyeiről, ő csakugyan az egyik legnagyobb volt, aki populáris melódiákat tudott írni. Egy újabb szép példa erre a SONGS MY MOTHER TAUGHT ME, ami a szó szoros értelmében popzenei darab. És feltehetőleg olyan átdolgozást lehetne írni róla, ami határozottan a slágerlistákon landolna.
 
BÓNUSZ-DARABOK 
 
23) TRADICIONÁLIS: GREENSLEEVES 

A GREENSLEEVES-szel elhagyjuk a klasszikus zene barokk és romantikus időszakát, és visszautazunk a reneszánszba. A GREENSLEEVES-et legelőször egy Shakespeare-darabban említik, tehát az 1500-as években járunk. Valószínűleg egyike a létező legrégebbi daloknak, gótikus zene, feltehetőleg abból a korból való, mégis teljesen kortalan melódia. Egy másfajta szellemiséget ad még hozzá az album egészéhez, ezért nagyon boldog vagyok, hogy ezt a darabot is belevettük. 
 
24) PAGANINI: MOTO PERPETUO 

Amikor ikonokról beszélünk, és nevezetesen a hegedűre gondolunk, az első név, ami az eszünkbe jut, az Niccolo Paganini. Tehát elkészíteni egy ilyen albumot, anélkül, hogy legalább egy Paganini-darab lenne rajta, eléggé abszurd lenne. Ezért belevettem az egyik leginkább komikus és groteszk darabját, aminek PERPETUUM MOBILE a címe. Fizikailag egy igazából teljesen lehetetlen dolog az alapja a műnek; valami, ami egyszer elkezdődik és soha nem ér véget. Ilyen nem létezik. Paganini azonban egy nagyon kreatív zseni volt, aki legalábbis ki akart próbálni valamit, ami nagyon gyors, nagy kihívás, és ahol az első hangjegytől kezdve folytatódik az őrült sebesség az utolsó hangjegyig.
 
25) RUBINSTEIN: ROMANCE 

A csodálatos orosz zongoraművész, Arthur Rubinstein, nem csak zseniális zongoraművész, de nagyszerű zeneszerző is volt. Az ő műve a ROMANCE, amelyet sok-sok évvel ezelőtt hallottam Isaac Stern feldolgozásában, és beleszerettem ebbe a darabba. És mivel Isaac egyike volt tanáraimnak, ezzel a dallal tisztelgek előtte. 
 
26) FRITZ KREISLER: SCHÖN ROSMARIN (A CD-n nem hallható.) 

Ez a darab egyike Fritz Kreisler eredeti, saját kompozícióinak, tehát itt nem tett úgy, mintha valaki másnak tulajdonított műről lenne szó. Három darab van, a Schön Rosmarin, a Liebesfreud és a Liebesleid, melyek feltehetőleg a legikonikusabb darabjai az ő repertoárjának. Így tehát erre az albumra fel kellett kerülnie az egyiknek.

Fordította: Szánthó Katalin 

Az ICONIC turné állomásai és a linkek, ahol jegyet lehet venni a kocertekre:
https://www.david-garrett.com/en/live
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése