Violin player (illustrative photo). (photo credit: INGIMAGE) |
Az angol nyelvű interjú a Jerusalem Post weboldalán | Megjelent: 2017.10.31.
David Garrett nem rendes klasszikus zenész. A
klasszikus zenei élet "Beckham-jeként” ismert 37 éves hegedűművész
megfogadta izraeli mentora, Itzhak Perlman bölcs tanácsát – "légy a saját
magad zenésze" – és olyan egyedi előadásokat alkot, amelyekben pop és
rock slágerek és balladák komolyzenei művekkel keverednek, amelyekhez
fegyelmezett művészként, biztos tudása révén alázatosan közelít. Képzelje el,
amint Huberman találkozik Hendrix-szel, Jascha Heifetz Michael Jacksonnal, vagy
Stephane Grappelli a Metallica-val.
Garrett 11 éves korában kapta első Stradivari
hegedűjét Richard von Weizsäcker német elnöktől tisztelete jeléül, miután egyszer
neki játszott. 13 éves korában, a valaha legfiatalabb szólistaként Garrett
kizárólagos szerződést írt alá a Deutsche Grammophonnal. 1997-ben, 16 éves
korában a Müncheni Filharmonikus Zenekarral Zubin Mehta vezényletével játszott
Delhiben és Mumbaiban az India függetlenségének 50. évfordulója alkalmából
rendezett koncerteken.
1999-ben New Yorkba költözött, hogy a
Juilliard School-ban tanulhasson, ahol Perlman keze alatt tanult és végzett
2004-ben.
Garrett eredeti dalai és feldolgozásai
világszerte elismertek, nagyrészt ezek teszik ki legutóbbi, “Explosive” című
lemezét, és amikor világ körüli turnéjára indul, Garrett ennek minden állomásán
egy sor meglepetést ígér, amely minden nézőt izgalomban tart majd, akár a
chilei Santiagóban, akár hazájában, Németországban vagy november 6-án a
tel-avivi Menora Mivtachim Arenában.
A
Jerusalem Post a kivételes feldolgozásairól,
“robbanékony” albumáról és csodálatos világ körüli kalandokról kérdezte a német
crossover művészt.
Hány éves volt, amikor először hegedűt fogott
a kezébe?
Nagyon fiatal voltam, négy vagy öt éves. Bár
arra már nem nagyon emlékszem, amikor először vettem kézbe a hegedűt, de
biztosan izgalmas és érdekes dolognak tűnt.
Mégis mi az a hang a hangszeren, ami
elvarázsolja?
Nos, él egy bizonyos hang a képzeletemben, ami
a valóságban a hegedű hangjává alakul. És e kettő kapcsolata, az agyam, illetve
amire a hangszeremmel képes vagyok létrehozni, az lenyűgöző.
Önt arról ismerik, hogy olyan darabokat ír és
dolgoz fel, amelyek a klasszikus és kortárs stílusok széles skáláját ölelik
fel. Mi a kedvenc slágere, melyet szeretne a “magáévá tenni” és miért?
Ó, erre lehetetlen választ adni, mert a zenei
ízlésem mindig az adott pillanatban érzett hangulatomtól függ. Vagyis lehet,
hogy szeretni fogok egy bizonyos darabot a következő két percben, aztán 10
perccel később valószínűleg valami mást választanék.
Hogyan közelít egy dalhoz, miután eldöntötte, hogy feldolgozza?
Első és legfontosabb lépés, hogy kipróbálom,
hogy szól a hegedűn ... egy nagyon egyszerű zongoradarab alatt, hogy lássam,
valóban benne van-e a potenciál, amit feltételeztem.
Egyértelmű, hogy keveri a zenei műfajokat
egymással, de beépített valaha a zenéjébe más művészi médiumokat is azért,
hogy egy újabb "crossover" réteget adjon hozzá?
Szeretek együtt dolgozni táncosokkal, amelyet
sok éven át meg is tettem a turnéim során Németországban, Ausztriában és
Svájcban. De nagyon nagy figyelmet fordítok arra is, hogy a videó kivetítők és
a fények jól illeszkedjenek a koncepcióba, így a koncerteken mindig létrejön
egy kapcsolat a zene és az installációk között.
Elmondaná, miért pont "Explosive"
címet kapta az album?
Az albumaim címe mindig nagyon személyes.
Amikor ezen dolgoztunk, úgy éreztem, hogy abban az időben annyi kreativitás
volt az életemben, hogy robbanékonynak neveztem el – olyan volt, mint egy
érzelmi robbanás.
Ön igazi világutazó. Van olyan, hogy azt
érzi, kimerítő hosszú időn keresztül a bőröndből élni?
Nos, egyszerűen nem is tudnám másképpen
csinálni; számomra teljesen normális, hogy bőröndből éljek. Igazából nem
hiányolok semmit, mindent, amire szükségem van, általában magammal viszem.
Itzhak Perlman izraeli hegedűművész és
pedagógus kezei alatt tanult. Mi volt a legértékesebb tudás, amit ezalatt
tőle kapott?
Azt, hogy a saját muzsikusod legyél. Azt
hiszem, minden tanártól ezt tanultam – hogy meg kell találnunk a saját
ujjtartásunkat, vonókezelést. Ugyanakkor természetesen tiszteletben kell
tartanunk, ami a kottában le van írva.
Átfutottam a koncert számainak listáját, és
észrevettem, hogy Stevie Wonder "Superstition"-jától Csajkovszkijra
áttérve az első részt Prince "Purple Rain"-jével fejezi be. Kihívást
jelent hirtelen más műfajra váltani, aztán meg vissza?
Ha vannak is kihívások, nem veszem észre őket,
mert ezek a gyors zenei váltások egyszerűen már bele vannak kódolva a
rendszerembe.
Miért választotta Armin van Buuren "This
is What it Feels Like” című számát nyitódalként?
Úgy érzem, hogy ez nagyon szimfonikus jellegű
és lélekemelő. Mindig megpróbálom nagyon pozitívan és energikusan indítani a
show-kat.
Milyen zenészek fognak csatlakozni Önhöz erre
a műsorra?
A zenekarommal turnézom: Franck Van der
Heijden zenei rendező, John Haywood a zongoránál, Jeff Lipstein a dobok mögött,
Jeff Allen basszusgitáron, Marcus Wolf pedig Franck mellett a gitáron.
Hogyan készítene fel valakit az előadás
előtt, aki még soha nem látta vagy hallotta Önt koncerten?
A műsorom olyan, mint egy nagyszerű Disney-film:
az élethez kapcsolódik, minden generációhoz kapcsolódik, kiváló minőségű és
hozzáférhető.
Több hegedűn játszik vagy van egy speciális,
amit minden show-ban használ?
Két hegedű van, amelyeket nagyon gyakran
használok: az egyik a Stradivari a klasszikus zenéhez, a másik pedig egy
francia hegedű a crossover show-knál.
Tört össze valaha olyan hegedűt, amely
különösen kedves volt a szívének?
Össze nem törtem, de egyszer elcsúsztam és
ráestem a hegedűmre, ami akkoriban nagyon rosszul érintett. Tudod, bármi és
bármikor megtörténhet. És az ember csak utólag lesz elég óvatos.
Ha újraéleszthetne egy virtuóz zeneművészt és
közös koncertet adhatna vele, ki lenne az és miért?
Valószínűleg Rachmanyinov. Csodálatos
zongorista és nagy zeneszerző volt. Csodálatos lenne együtt játszani vele.
És ugyanezt egy ma is élő zeneművésszel?
Bruno Mars fantasztikus, nagyon szeretnék
dolgozni vele.
Biztos vagyok benne, hogy a jövőben ott van ez
a lehetőség. És egyébként mi következik David Garrett számára?
Nem tudom. Szeretek az árral úszni. Épp most
adtam ki egy új albumot, ezért éppen készülök egy TV-showra, ami miatt
sminkeshez kell mennem és a hajamat is meg kell csináltatnom. Ezen túlmenően
ebben a hónapban indul az "Explosive-Live" világ körüli turném, ennek
egy állomásaként tervezek egy nagyszerű show-t Tel Avivban.
David Garrett a Menora Mivtachim arénában
koncertezik november 6-án 21 órakor.
Fordította: Menyhért Mónika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése