2014. október 25.

Hogyan alkot egy zseni? - ECHO interjú

Fotó: EchoKlassik.de | Christopher Dunlop

David Garrett nemcsak leforgatott egy Paganini-filmet, hanem azt is bemutatja, miért volt olyan nagy hatású az Ördög hegedűse. | Axel Brüggemann | Forrás: ECHO Klassik Magazin |

Garrett úr, tavaly Niccolò Paganini, az Ördög hegedűse szerepébe bújt  a "The Devil’s Violinist" című film kedvéért - a mozikban éppúgy, mint a "Garrett vs. Paganini" filmzene albumhoz, amelyért éppen most fogják ECHO Klassik díjjal kitüntetni. Milyen összefüggés van a projektje ezen két része között?

Ha valamit csinálok, akkor azt teljes erőbedobással teszem. Bízom a belső hangomban és a bátorságomban. Paganini minden hegedűs számára természetesen valódi kihívást jelent. Számomra is rögtön világos volt, hogy egy olyan projekt, mint ez, filmmel és albummal együtt százszázalékos erőbedobást kíván tőlem. Az egész egy filmzenealbum ötletével indult. A film több, mint 20 percnyi tisztán zenés részt tartalmaz - többek között Paganini híres huszonnegyedik capriccióját és sok más művet tőle.


Néhányat közülük személyesen Ön dolgozott át, igaz?

Úgy csináltuk, hogy Paganini hegedűrészeit meghagytuk eredeti formájukban, és csak a zenekari részeket öltöztettük korabeli köntösbe. Éltünk azzal az alkotói szabadsággal, amely már Paganini esetében is fennállt: az ő számára is valaki más írta meg a zenekari részeket. Szóval, ennél a pontnál fogtunk neki. Úgy gondolom, a feldolgozásunknak köszönhetően most több részlet és árnyalat hallható.

Konkrétan mi volt az Ön célja? Egy új nézőpontba helyezni Paganinit, mint embert?

Az is, de természetesen az album és a film ötlete a zenén is alapul. Fontos volt számomra, hogy magából a személyből induljak ki. A hegedű fejlődését is be akartam mutatni, és a hegedűművészetet is, hogy milyen volt Paganini előtt, és milyen lett utána. Ezért vettünk fel még pár művet olyan zeneszerzőktől is, akik hatással voltak Paganinire - úgy Scarlattitól kezdve. És olyan művészek zenéit is belevettük, akiket Paganini inspirált: Csajkovszkij, vagy Rahmanyinov. A Paganini előtti és utáni nézőpontok nekem különösen fontosak voltak ahhoz, hogy ezt a figurát, aki minden hegedűs számára irányadó, érthetővé tegyem.

Az albumon nemcsak Ön hallható, hanem néhány énekes is ...

Igen, nagyon jól éreztük magunkat az Abbey Road stúdióban. Egy különleges kaland volt a felvétel Nicole Scherzingerrel, aki egy olyan számot énekel, amit én írtam át. Az alapot Paganini negyedik hegedűversenyének második tétele alkotja. Különösen fontos volt a számomra, hogy az énekhangot összhangba hozzam a hegedűvel - mert ez minden zene célja: el kell énekelni. Valójában ennek a számnak dramaturgiai szerepe is van. A filmben Paganini szerelmes lesz és ír egy áriát, szóval arról van szó, hogy az eredeti ötlet az, hogy bemutassuk Paganini zenéjét. Ehhez egy Goethe vers olasz változatát használtuk fel szövegként.

És Ön még egy áriát is írt Andrea Bocelli számára ...

Paganini azért is volt olyan népszerű, mert sok maradandó dallamot írt, nagyszerű motívumokat. Ezt a fonalat akartam felvenni. Számomra különös kiváltság volt, hogy ezt az elképzelést Andrea Bocelli tenoristával valósíthattam meg. Az, hogy ő énekli ezt az áriát, számomra hatalmas megtiszteltetés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése