"A taps nem mérce számomra": David Garrett 2019-ben "Greatest Hits" turnéra indul
Fotó: Pedro Becerra, dpa |
Azzal a céllal vágott bele, hogy eltörli a zenei műfajok
határait. David Garrettnek ma több millió rajongója van, mert a pop és
klasszikus zene keverékét a legmagasabb szinten nyújtja. A hegedűművész 2019-ben
turnéra indul. Kölnben is fellép.
Berlin. David Garrett zenekarával és a Neue Philharmonie
Frankfurt-tal 2019 májusában crossover turnéra indul. A sztárhegedűs összesen
19 koncerten fog játszani Németországban, Ausztriában és Svájcban,
legsikeresebb számai mellett új és újra feldolgozott darabokat is előad,
néhányat most először erősítő nélkül.
Több mint hárommillió eladott albummal és több mint három
tucat arany- és platinalemezzel Európában, Ázsiában és Latin-Amerikában,
valamint több millió eladott jeggyel egyszer „a hegedű Jimi Hendrixének”,
máskor „a klasszikus zene David Hasselhoff-jának” titulált aacheni művészt a
mai zenei élet legnagyobb sztárjai között tartják számon. A komoly- és
szórakoztató zene keverékével azokat az embereket akarja elérni, akik egyébként
távol maradnának a klasszikus zenétől.
Fotó: Wolfgang Kumm / dpa |
Olaf Neumann Berlinben találkozott a 38 éves német-amerikaival.
Íme, beszélgetésük a Slash-sal való együttműködéséről, az egészségéről és
művészi törekvéseiről.
David Garrett 2019-es élő koncertturnéjára szeptember 3-án
kezdik árusítani a jegyeket. Garrett számára pályafutása kezdete óta nem léteztek
zenei korlátok. Az "Unlimited” (“Korlátlan") tehát több, mint egy turné
címe: ez az ő személyes életfilozófiája. Zenei kreativitásával rajongóinak
millióit bűvölte el világszerte. Zene iránti szenvedélyének köszönhetően
nemcsak a crossover, hanem a klasszikus zene iránt is sikerült teljesen új és
lelkes közönséget megnyernie. Pontosan ezt akarja bemutatni az új turnéján.
Önt a világ egyik
legsikeresebb hegedűművészének tartják. Mi jelenti a sikert az Ön számára?
Garrett: A siker az, amikor a minőséget illetően minden
összejön. Volt olyan koncertem, ahol a közönség megőrült, de én lehangoltan
jöttem le a színpadról, mert nem azt nyújtottam, amit tudok. Ezen a taps nem
javít semmit. Ellenkezőleg, inkább lefelé húz. Másrészről volt, amikor
minimális tapsot kaptam, ami után vigyorogva mentem le a színpadról, mert
tudtam, hogy közel voltam a 100 százalékhoz. A taps nem jelent mércét számomra.
A lázadó hegedűsként
szokták emlegetni. Ki vagy mi ellen lázad?
Garrett: Soha nem volt bennem a lázadás érzése. Talán azért
jött ez át így, mert én voltam az egyik első klasszikus zenész, aki a
klasszikus zenén kívül is biztos talajt talált. Ez nem illeszkedik a normába.
És ha valami nem normális, akkor az csak valami lázadás lehet. Pedig nekem
simán csak tetszik. Személy szerint nem sok mindent tudok kezdeni a "lázadás"
kifejezéssel.
Szüksége van magasabb
szintű intelligenciára, hogy az ember klasszikus zenét játsszon?
Garrett: Mindig megpróbáltam átvinni a klasszikus zenei mércémet – a technikai finomságokat és a hangot – a rock- és popfeldolgozásokba is.
Mindig teljes mértékben ki akartam használni a tanulmányaimat, és soha nem
próbáltam semmit megkönnyíteni a magam számára. Éppen ellenkezőleg: Amikor
crossovert játszom, mindig úgy akarom átírni a darabokat, hogy azt a Berlini
Filharmonikusok első hegedűsének is nehéz legyen eljátszania. Számomra nagyon
magas színvonalat kell képviselnie.
Azért tért át a
crossover területére, mert a klasszikus zene közönsége lassan kihal?
Garrett: Sosem volt olyan érzésem, hogy a klasszikus zene közönsége
kihalna. De az teljesen világos, hogy egy új generációt kell valamivel
lenyűgöznünk. Valamit, ami minőséget képvisel, mindig szenvedélyesen kell reklámozni.
Akkor semmi nem fog kihalni.
A soron következő, "Unlimited
– Greatest Hits Live 2019" címmel induló turnén az együttesével és a Neue
Philharmonie Frankfurt-tal együtt láthatjuk majd. A fellépések a képességek
csúcsát jelentik, amikor meg kell mutatni, hogy mire képes igazán?
Garrett: Igen, a koncertek a tudásunk maximuma. Élőben köztem,
az együttesem és a szimfonikus zenekar közötti egyfajta összjáték valósul meg,
valamint mindazon gondolataim is belevegyülnek ebbe, amiket a produkció kapcsán
megfogalmaztam magamban. Ez valójában egy kisebbfajta “Gesamtkunstwerk”
(összművészeti alkotás), amely a képzeletemből jött létre. És amikor látom
mindezt életre kelni, akkor egy kicsit büszke vagyok. Az a szép ebben, hogy egy
koncerten mindig minden megtörténhet.
Milyen gondolatai
vannak a turnéról?
Garrett: Nagyon sok minden. Lépésről lépésre végigmentem a repertoáron.
Abban a pillanatban, amikor meghallom a zenét, képek jelennek meg a fejemben. Bizonyos
színeket és fényeffekteket látok, amelyeket egy-egy darabhoz szeretnék
társítani. Nem akarok egymás után két számot ugyanazokkal a hangulati elemekkel.
És fontos, hogy a fény ne ártson a zene ritmusának, hanem mindez szimbiózisban
legyen.
A Pink Floyd dobosa,
a 74 éves Nick Mason azt mondta "Egy zenész, aki nem ideges koncert előtt,
azzal valami nincs rendben." Igaza van?
Garrett: Én még mindig ideges vagyok. Az idegesség nem valami
negatív dolog, bár természetesen létezik negatív idegesség is. A feszültség
nagyon fontos a koncert előtt. Különben mindegy lenne az embernek, mit csinál a
színpadon. Ha valamit vársz magadtól, akkor ideges vagy, ez teljesen normális.
És ez a korral nem fog elmúlni.
És mi volt a helyzet
ezzel fiatalabb korában?
Garrett: Nyolc-kilenc éves koromban gyakran voltam
gyerekkoncerteken a színpad mögött. Volt, aki az idegességtől hányt és reszketett.
Ilyenkor az embernek át kell gondolnia, hogy ez-e igazából a megfelelő hivatás.
Abban a pillanatban, amikor felmész a színpadra, képesnek kell lenned
koncentrálni és elnyomni az idegességet.
Úgy érzi magát a színpadon,
mint egy rocksztár, amikor Metallica-számokat ad elő?
Garrett: Nem tudom, hogy egy rocksztár másnak érzi-e magát,
mint aki klasszikus zenét játszik. Talán néhány klasszikus művésznek még több
adrenalin is kering a szervezetében, mint egy rocksztárnak. Nem érzem annak a
különbségét, hogy a Philharmóniában vagy az O2-aréna színpadán állok.
Melyik rocksztárral
találkozott már?
Garrett: Néhányukkal már volt alkalmam. Jól emlékszem
Slash-re. Los Angelesben találkoztam vele a stúdiójában. Nagy hatással volt rám,
mert egy nagyon kedves, nyugodt és megfontolt srác. Biztos volt idő, amikor más
volt.
Miről beszélgettek
Slash-sel?
Garrett: A zenéről. Egy feldolgozásról, amit a
"November Rain"-re készítettem. Nagyon közvetlen hangulatú
beszélgetés volt. Slash egyáltalán nem volt arrogáns. A legtöbb idősebb
Rock'n'Roll-zenész nagyon földhözragadt.
Kirúgtak a hámból
Slash-sel?
Garrett: Nem, nem akartam rossz hatással lenni rá. (Nevet)
Mi nem hiányozhat semmiképpen
egy David Garrett-turnén a bőröndből?
Garrett: Mindig vannak nálam plusz húrok, mert néha elszakad
egy E-húr. Nekem elég, ha a színpad mögött egy teát és friss vizet kapok. És
jó, ha van egy szék is.
Tényleg meg lehet
hallani, hogy egy zenész egzisztenciálisan a helyén van-e?
Garrett: Én a hegedűn veszem észre ezt, mert nekem az a
hangszerem. Ha ez ember egy kicsit elveszíti a koncentrációt, akkor egy nehéz
frázisban nem tud jól játszani. Észreveszed, ha valaki nemcsak technikailag játszik
magas szinten, hanem hogy cselekszik is a zenével. Ezek egészen apró részletek,
amikor a zenekarnak pianissimója van, a hegedűs pedig abban a pillanatban túl
sokat ad bele, amikor arra semmi szükség.
Mi a különlegessége a
hegedűjének?
Garrett: Jó hangszíne van. Mikrofonozott koncerteknél a
hangszín fontosabb, mint a terhelhetőség. A Stradivari átható hangjára az E-húron
a mikrofonozott crossover koncerteken nincs szükségem. Egy nem-Stradivari
mikrofonnal néha még jobban szól, mint egy Stradivari.
A Stradivari is olyan
szeszélyes, mint egy díva?
Garrett: Nekem egy nagyon gyakorlatias Stradivarim van. Ennek
borzasztóan örülök. Amikor nagyon fiatal voltam, volt egy Stradivarim, amelyik
tényleg egy díva volt. Ez a hangszer eső előtt két órával “bezárt”. Az nagyon
kellemetlen volt. Ez a hegedű 50 és 60 százalékos levegő-páratartalomnál
csodálatosan szólt, de afelett és az alatt egyáltalán nem működött. Később aztán,
amikor magam vásároltam, nagyon fontos volt, hogy olyan hangszer legyen, amelyiknek
nincsenek hangulat-ingadozásai.
Van valaki Önnel a
turnén, aki kizárólag az Ön értékes hangszerével törődik?
Garrett: Sehol nem hagynám lezáratlanul a hegedűmet. De ha
valaki géppuskával érkezik, hát akkor elviszi. De mit akarna kezdeni a
hegedűvel? Olyan sok könyvben ott van a képe. Ez a személy soha nem mutathatja meg
nyilvánosan a Stradivarimat, csak legfeljebb gyertyafényben nézegetheti a
pincében. Az meg senkinek nem túl szórakoztató.
Egy zongoraművész
minden koncerten más zongorán játszik, de egy hegedűművész függ a hangszerétől.
Miért van ez így?
Garrett: Őszintén szólva ha minden koncertre ott lenne egy 80.000
eurós hangszer, akkor nekem se lenne ezzel problémám. Egy zongorista minőségi
többletet kap ezzel. Szóval annyira nincs rossz dolga. Természetesen ezt én is
megtehetném, ha odatennének nekem egy 2000 eurós hegedűt. De azt a közönség nem
élvezné annyira, mert a hangszer nem elég teherbíró. Az én Jean-Baptiste
Vuillaume hegedűmmel, amelyen jelenleg a crossover koncertjeimen játszom, árban
még alatta vagyok egy Steinway-zongorának. Ezzel nem vagyok elitistább, mint a
zongoristák.
Még ma is ugyanannyit
gyakorol, mint gyermekkorában és fiatalkorában?
Garrett: Sajnos az én hangszeremmel nem engedhetem meg
magamnak, hogy kevesebbet gyakoroljak. A napi két-három órás alapozás nélkül
nem működik, különben az ember elveszíti a kézügyességét és az intonációját. Ezek
nélkül a gyakorlási egységek nélkül a játék nem marad intuitív. Időnként még
többet is gyakoroltam, de ennek előbb-utóbb a test látja kárát.
Mennyire fárasztó a
játék fizikálisan?
Garrett: Két óra után rendesen leizzadok. Ez annak a jele, hogy
ez fizikai munka is. Nem gondolom, hogy csak a fényszórók miatt van.
Idén egy
porckorongsérv miatt sok koncertet kellett elhalasztania. Volt ennek köze a
hegedüléshez?
Garrett: Igen, biztos, hogy a játék is közrejátszott. Egyszercsak
bizsergést és érzéketlenséget éreztem az ujjaimban. Akkor szünetet tartottam és
fizikoterápiás kezelést kaptam.
Más érzés most
játszani?
Garrett: Évek óta ez az első alkalom, hogy egyáltalán nem
szúr itt vagy ott. Végül már nem tudtam játszani, ez nem volt kellemes. Ha az
ember több mint 27 éven keresztül minden nap több órán át ugyanabban a
helyzetben tartja a hegedűt, előbb-utóbb megjelennek a kopás jelei.
Változtatott a
prioritásokon?
Garett: Arra figyelek, hogy nem égetem mindkét végén a
gyertyát. Vége azoknak az időknek, amikor a jetlag ellenére egymás után négy,
öt koncertet csináltam, délben még egy vállalati rendezvényt, másnap meg
tizenkét óra promót.
Fordította: Menyhért
Mónika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése