David Garrett: "Néha már kellemetlen volt"
| Augsburger Allegemeine | Szerző: Philipp Kiehl | Megjelenés: 2018.09.03.
Fotó: Wolfgang Kumm, DPA |
Az erőszak-vádak és a teste arra késztette David Garrett,
hogy szünetet tartson. A klasszikus és a rock közötti egyensúlyozásról és a
kritikához való viszonyáról beszélgettünk vele.
Porckorongsérv,
koncertlemondások, ex-barátnőjének súlyos erőszak-vádjai az utána következő
perrel. Vége van most már a végzetes éveknek?
David Garrett: Nem nevezném ezt így. Éppen ellenkezőleg. Ezalatt
az idő alatt sikeres turnékat is tartottunk. Mindazonáltal időnként már kellemetlen
volt. Az elmúlt másfél év alatt tettem azért, hogy jobban védjem a
magánéletemet és gondosabban válasszam meg a barátaimat. De az eljárás
lezárult, már közel két éve vége van ennek a történetnek.
Fontos számomra, hogy semmiért ne kelljen magam hibáztatnom.
Ezen kívül semmi más nem tartozik a nyilvánosságra. Ez egy életre szóló
tapasztalat volt számomra. Az ember felnő a feladathoz, és néha a feladatok
nehezek. Pont a porckorongsérv sok fegyelmet és időt követelt. Nem volt könnyű,
hogy hat hónapig a kezembe se vehettem a hegedűt.
Két világban él,
szakmai és magánéleti szempontból. New Yorkban és Berlinben. Zeneileg is két "szélsőség"
között mozog: rock és klasszikus zene...
Garrett: Szeretem a sokféleséget. Ez érvényes az életre és a
munkámra is. Szeretem a zenét, és ez nem zár ki semmilyen műfajt. Nagyon felszabadító
érzésként éltem meg azok után, hogy már régóta csak klasszikus zenét játszottam
klasszikus koncerteken. A New York-i főiskola elvégzése után azt mondtam, hogy zenészként
kompromisszumok nélkül akarom megtalálni az identitásomat. És akkor lett világos
számomra, hogy ez azt jelenti, hogy azt csinálom, amit élvezek. És szerintem ez
a siker receptje is. Az a tapasztalatom, hogy akkor lehetsz jobb csak, ha azt teszed,
ami örömet okoz. Aztán a siker már magától jön.
Már 13 évesen
szerződése volt a Deutsche Grammophon lemezcéggel. Később azt mondta, hogy nem
tudott zeneileg kibontakozni, túl szoros volt a fűző...
Garrett: Akkoriban nagyjából tényleg ez volt a helyzet.
Mozart Claudio Abbadóval, majd a 24 Paganini Capriccio. Mindent a lemezkiadó
diktált. De ha megkérdezel egy 13 éves gyereket, "Mit akarsz
játszani?" Amire persze azt feleli: "futballt". Minél idősebb az
ember, annál több személyes döntési szabadságot szeretne. Visszatekintve
arra az időre, 19 vagy 20 évesen kritikusabban láttam ezt. Távolabbról szemlélve
már tudom, másképp nem működött volna.
Szakított a
konvenciókkal?
Garrett: Már akkor is szerettem különbözőféle zenéket
hallgatni. Aztán megkérdeztem magamtól, miért nem veszed fel ezeket a repertoárodba?
Ettől eltekintve a Juilliardon sokszor kérdezte a többi diák, táncosok, színészek,
hogy nem tudnék-e zenét csinálni a projektjeikhez. Ez nem mindig Bach és
Beethoven volt, de azoknak is teret engedtem. Ez volt az első inspiráció
számomra. Én is izgalmasnak találtam ezt a kombinációt. És miért ne engedhetném
meg magamnak azt a luxust, hogy mindkettőt játsszam?
Ezzel a lépéssel
elriasztotta azokat a rajongókat és kritikusokat, akik úgy gondolták, hogy a
klasszikus zenének szenteli az életét...
Garrett: Minden kezdet nehéz. Bárki, aki valami újba kezd, ellenszéllel
fog találkozni, és ez jól is van így. Ezt el kell tudni fogadnunk. Melyik 18
éves tudja már abban a korban, hogy mit akar. 13 évesen kezdtem el lemezt készíteni.
Ilyen elvárásokat támasztani teljes őrület. De ettől függetlenül is, sok fiatal
18 évesen abbahagyja, mert elmegy a kedvük tőle. Én nagyon szerencsés voltam,
hogy nem csak tehetségem volt, hanem rendkívüli módon szerettem is csinálni.
Nem feltétlenül csak a hangszert, hanem ezzel együtt azt is, hogy zenélhettem.
És ezért nem hagytam abba. Más körülmények között teljesen más dolgot is csináltam
volna.
Sok ember nehezen
tudja Önt besorolni. Hogyan viszonyul a kritikához?
Garrett: A kritika teljesen normális. De mindig figyelembe
kell venni a relációkat. Mindaddig, amíg olyan emberekkel veszed körül magad,
akik nagyra becsülnek és fordítva, a negatívumoknak egyáltalán nincs értelme.
Mindaddig, amíg őszinte vagy magaddal. Ha Zubin Mehta, Charles Dutoit és Andrew
Litten azt mondják nekem, hogy valami nincs rendben, akkor aggódni kezdek. Ha
az Izraeli Filharmonikusok és a Müncheni Filharmonikusok már nem hívnak, akkor elgondolkodom.
De nem tudsz mindenkinek megfelelni. Végeredményben a jó zene a lényeg.
Egyszerűen csak szeret
kísérletezni, vagy a műfajok közötti váltások egy bizonyos zenei útkeresést
jelentenek?
Garrett: Nem útkeresés. De az ember zeneileg mindig keresi
az útját. Az emberek gyakran meg is szólítottak, mert tetszett nekik az a mód,
ahogy bánok a zenével. Talán egy kicsit közelebb éreztek magukhoz és nem próbáltam
elrejteni azt, hogy az vagyok, aki vagyok, és hogy szeretem a zenei sokféleséget.
Gyakran hasonlítják Paganinihez, de aztán ismét csak Kurt Cobainhez, a hegedű ellenére. Zavarják ezek
a sztereotípiák?
Garrett: Miért kell mindig mindent valahová besorolni? Ez a beskatulyázós
gondolkodás egyszerűen kontraproduktív. Az ellenszél jó dolog. Azonkívül nem
tudom azt mondani, hogy teljes mértékben helyeselném Cobain életét. Az embernek
távolságot kell tartani a művészi lét és a magánélet között. Természetesen ez
egy megtiszteltetés is – mindketten nagy művészek voltak és rajongójuknak is
tartom magam.
"Rock
Revolution" az egyik albumának címe. A fellépése, öltözködési stílusa
lázadónak tűnik. Lázadónak tartja magát?
Garrett: Zenei szempontból talán. De a tartás talán találóbb
fogalom. Természetesen az életben érvényesülnünk kell. Van sok kolléga, aki azt
mondta, hogy nem fog működni, az emberek nem jönnek be a klasszikus zenére. De
a végén igazam lett. Viszont egy bizonyos makacsság és hit önmagunkban nagyon
fontos.
Akkor visszatér a klasszikus
zenei gyökereihez…
Garrett: Zenészként az embernek lennie kell egy otthonának. Az
én zeném alapja a klasszikus képzés. Természetesen az utóbbi években tovább
fejlődtem, például abban, hogy hogyan kapcsolok be hangszereket a rock- és a
popfeldolgozásokba. De az alapkő a klasszikus zenéből jön. Ezért aztán nagyon figyelek
arra, hogy ez ne kerüljön a háttérbe.
Milyen zenét hallgat otthon?
Hogyan jönnek létre új feldolgozások?
Garrett: A slágerektől a rockig mindent. Ha tetszik egy
darab, először is a harmónia-sorrendet veszem szemügyre. Például David Guetta
"Dangerous" című dala majdnem tökéletes erre.
Ön nagyon fegyelmezett.
Azt mondják, az édesapja különösen szigorú.
Garrett: Ezzel ő is egyetértene. 100 százalékig azt
mondhatom, hogy az apám felelős azért, hogy jó hegedűs lett belőlem. Ő tényleg odafigyelt
arra, hogy minden nap sokat dolgozzak. Azt hiszem, itt arról van szó
elsősorban, hogy korán kell elkezdened – és szükséged van valakire, aki néha ösztönöz.
Soha nem hallottam olyan klasszikus zenészről, akinél ne így lett volna, és aztán
mégis sikeres lett volna. Korábban néha talán nagyon kritikus voltam ezzel,
mert időben túl közel voltam még hozzá. Némi távolságból nézve semlegesebben
tudom megítélni.
Rimszkij-Korszakov
"Dongó" című művét játszva a leggyorsabb hegedűjáték világrekordját
állította fel. Mennyire fontos Önnek a tökéletesség?
Garrett: Ebbe a dologba igazából inkább belesodródtam. Ez
egy gyerekműsor volt, ahol valaki ott állt egy stopperrel. Megcsinálod 65
másodperc alatt vagy akár még gyorsabban? De én már gyerekként is tudtam nagyon
gyorsan játszani egyes darabokat. Van egy szép idézet a nagy hegedűművésztől, Nathan
Milsteintől. Azt mondta: “Vagy tudsz játszani vagy nem. A technika egy olyan
alap, amit öt és tizenöt éves kor között kell megtanulni.”
"Unlimited" című
új albuma zenei visszatekintés az elmúlt tíz évre. Milyennek élte meg ezt az
időszakot és milyen irányban fejlődött?
Garrett: Tíz fantasztikus év volt. Visszatekintve néha felfogni
is nehéz, mennyi minden történt és hogy mindez nagy sikerekhez kapcsolódik. Erre
egyáltalán nem számítottam. Ma nagy alázattal gondolok erre. Tíz év rövidnek
tűnik. De művészként ez egy örökkévalóság.
Egy napon majd olyan albummal
is készít, amin csak saját számok lesznek?
Garrett: Az "Explosive" album több mint 80%-át
magam írtam. Mindig nyitva tartottam az ajtókat, és mindig ügyeltem rá, hogy
magam is közreműködjek. Ezt tervezem a jövőben is, hogy megtartsam a feldolgozásnak
és a zeneszerzésnek ezt a keverékét.
Szintén céljának
tartja, hogy még jobban ismertté váljon második otthonában, Amerikában?
Garrett: Ez igazából nem célom. Most a turnéra és az albumra
koncentrálunk, minden más a csillagokban van megírva.
El tudja képzelni,
hogy egy rockfesztiválon játszik?
Garrett: A hangulatát egész biztosan el tudom képzelni. És az
ember soha ne mondja, hogy soha.
Személyes adatok: David Garrett, 1980-ban Aachenben született,
négy évesen fogott először hegedűt a kezébe. Kilenc éves korában már nagy közönség
előtt játszott, és csodagyereknek számított. Itzhak Perlmannál tanult a New
York-i Juilliard School-ban. Védjegye a klasszikus zene és a rockzene
összekapcsolása.
Fordította: Menyhért Mónika
Nagyon köszönöm a riportot!Figyelemmel kisérem David életét.Üdv.
VálaszTörlésMinden fellelhető riportot elolvasok,minden róla készült videót igyekszem megnézni és nagy vágyam,hogy a jövő évben ott lehessek valamelyik koncertjén és élőben csodálhassam meg előadását.Kívánok neki további sikert,és jó egészséget! Üdv: Judit
VálaszTörlés