2020. október 23.

"Hála Istennek zeneszerető szomszédaim vannak" - interjú David Garrett-tel, 2020.10.15

David Garrett (40) új CD-t adott ki. Az "Alive - My Soundtrack" című albumon olyan zenének szenteli magát,
amely befolyásolta életét és munkásságát | Fotó: Charles Yunck


Forrás: B.Z.Berlin | Szerző: Dirk Krampitz | Megjelent: 2020. október 15.

David Garrett (40) jó hangulatban van és kényelmesen elhelyezkedik a kanapén az Universal lemezkiadó társalgójában. Ezúttal az életét meghatározó, új albumán hallható zenével kapcsolatban interjúvoltuk.

Ideje volt visszatekinteni. Mert az egykori csodagyerek immár 40 éves lett.

B.Z. Berlin: CD-jének címe "Alive - My Soundtrack". Ha a saját életét láthatná viszont a filmvásznon, hogyan határozná meg a műfajt?
David Garrett: Remélem, romantikus vígjáték.

Kitől nem venné szívesen, hogy eljátssza Önt?
De ez azért egy elég aljas kérdés! Inkább azt mondanám, hogy ki játsszon engem. Tom Hankset például nagyon kedvelem.

Azért Önök között elég nagy a korkülönbség.
Az nem számít. Sok szép és nagyon színvonalas filmet csinált.

Az Ön "Soundtrack"-je eléggé "vad" egyveleg. A Bee Geestől Pharrell Williamsen át a Metallicáig minden megtalálható. Hogyan állt ez össze?
Metallica-rajongó vagyok az "Enter Sandman" pedig egy ikonikus darab. Egyike volt a számoknak, amelyeket először vettem fel. Igazából még egy kicsit rockosabbá akartam tenni az albumot, de aztán végül ilyen lett.

Szokatlan módon még a "Tetris" számítógépes játék dallamait is feldolgozta.
A "Soundtrack" nem korlátozódik csak a filmzenére. Ehelyett mindent beletettem, ami hatással volt rám. Ez a dallam egyébként egy orosz népdal alapján keletkezett. Még emlékszem, gyerekként kaptam ajándékba egy Game Boy-t, amikor Japánban turnéztam. Aztán kicsit többet játszottam vele, mint amennyit a hegedűn gyakoroltam. Apám észrevette ezt, és egyik nap eltűnt a játék. Kicsit még mindig gyászolom, ezt a felvételek közben észrevettem.

Mindennapos gyakorlás örömmel és szenvedéllyel

És ma mintegy terápiaként otthon sorakoznak a játékkonzolok?
Azután már soha nem éreztem különösebb affinitást a számítógépes játékok iránt, de ennek örülök is. Mindenki tegye azt, amit akar, de én inkább a természetben vagy más emberek társaságában szeretem jól érezni magam. Emberek. Az ember így is pont elég időt tölt a mobiltelefon és az Ipad előtt, ha ehhez még a számítógépes játékok is hozzájönnének, alig maradna időm hegedülni.

Minden nap gyakorol?
Én alapvetően szeretek hegedülni. Legyen szó akár skálázásról, aminek egyszerűen ott a helye a reggeleimben, akár egy Beethoven-szonátáról - ezt minden nap örömmel és szenvedéllyel teszem. Egyszerűen  imádom ezt a hangszert. Ha 1 vagy 2 napig nem gyakorolok ilyen intenzíven, azt észreveszem, legalábbis így képzelem magamban. De lehet, hogy ez olyankor csak a bűnös lelkiismeretem miatt van.

És mit szólnak ehhez a szomszédai?
Hála Istennek nagyon kedves, zeneszerető szomszédaim vannak, akik annak is örülnek, ha időnként nyitott ablaknál játszom. Nem ez a megszokott, ezt tudom. De azért odafigyelek és pl. éjfél körül nem szoktam gyakorolni.

Sok idő a stúdióban, köszönhetően a koronavíus-járványnak

Hogyan töltötte a járványidőszakot?
Talán még szerencsém is volt, hogy februártól szerettem volna felvenni az albumot, és ezt meg is tehettem. Bár sajnos nem volt lehetséges, hogy a csapatom tagjai iderepüljenek az USA-ból, mint máskor, de jó "helyettesítőket" találtam. Az idő nagy részében egyébként is duóként dolgoztunk együtt Franck van der Heijden zenei igazgatómmal. Teljesen más munkafolyamat volt ez. Sokkal spontánabb. Kicsit olyan, mint korábban. Nem olyan hektikus, mint sokszor az elmúlt években. Az utolsó számot júliusban vettük fel.

A koronavírus-járvány még nem ért véget. Hogyan és mikor folytatja?
Először is, minden koncertet egy évvel későbbre, 2020 végére halasztottunk. Nem repülhettünk volna például Latin-Amerikába, hogy ott kétnaponta egy másik országban játsszunk és 20 fős csapattal utazgassunk, mindezt ráadásul folyamatosan változó nemzetközi karanténszabályokkal, ez egyszerűen nem működik. De remélem, hogy a helyzet hamarosan enyhülni fog most már, és újra élőben játszhatok.

Hiányzik az utazás?
Nem gondoltam volna, hogy a koronavírussal kapcsolatos korlátozások ilyen sokáig elhúzódnak. Észreveszem magamon, hogy most lassan kezd hiányozni az utazás, és sajnálom, hogy a múltban talán kicsit túl sokat ültem a szállodai szobában, ahelyett, hogy az adott városban valamit csináltam volna.

Nagy rajongója vagyok az érzelmes filmeknek

És mi a helyzet az anyagi veszteségekkel? Zálogba kellett adnia a Stradivariját?
Életem során eleget tudtam tartalékolni, és nem költöttem értelmetlenül luxus dolgokra. Ebből a szempontból eddig minden rendben van, inkább azokért aggódom, akikkel együtt dolgozom. Nagyon sok ember dolgozik a szórakoztatóiparban, akik jelenleg egy nagyon nehéz és egzisztenciájukat fenyegető időszakon mennek keresztül.

Hogyhogy rögtön három Disney-filmből is van egy-egy dal a a CD-n - a "Szépség és a Szörnyeteg"-ből, az "Oroszlánkirály"-ból és a "Jégvarázs"-ból?
Nagy Disney-rajongó vagyok, és rengeteg pozitív emlékem fűződik ezekhez.

De azért biztosan nem gyerekkori emlékek. Ahhoz ezek a filmek túl újak.
Ez igaz. Sajnos gyerekkoromban nem jártam olyan gyakran moziba. Felnőttként például többször láttam a „Jégvarázst” -t. Nagy rajongója vagyok az érzelmes filmeknek.

Akkor szokott bőgni a moziban?
Kicsit attól függ, ki ül mellettem. Egyszer voltam Jörggel, a menedzseremmel, az “Avatar”-t néztük meg, amiben nagyon szomorú jelenetek vannak, és természetesen ahogy pasik jellemzően egymás közt, egyikünk sem akarta mutatni, mennyire megérint bennünket. Kényelmetlen pillanat. Úgyhogy inkább egyedül nézem ezeket.

Fordította: Menyhért Mónika

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése