"2001-ben költöztem New Yorkba, hogy Ichák Perlmannel tanulhassak a Juilliardon. Ez számomra akkor egy nagyon komoly zenei képzés volt, amely túlmutatott a puszta hegedülésen. Karmesterkurzus, kamarazene, partitúraolvasás, szolfézs, és mindenekelőtt persze zenetörténet. Minden olyan dolog, ami segít jobban megérteni a zenét. Enélkül a képzés nélkül teljesen más utat jártam volna be."
A Juilliard Schoolt 1905-ben azzal a céllal alapították, hogy gondoskodjon az Államok zenei előmeneteléről, és a
Curtis Institute nevű chicagói intézménnyel együtt az ország
legfontosabb zenei konzervatóriumaihoz tartozik. A Juilliard helyileg
a Lincoln Centerben található, és a zenén kívül két másik területen is
képzést nyújt: színészet és tánc. A felvételi vizsga a legnehezebbek
közé tartozik, és a tandíj sem alacsony, de komoly befektetés a jövőbe.
Sok itt végzett hallgató vált nemzetközileg elismert művésszé:
például Robin Williams (színész), Kevin Kline (színész), Miles Davis
(jazz trombitás, zeneszerző), Nigel Kennedy (hegedűművész), Barry
Manilow
(énekes, dalszerző), Wynton Marsalis (jazz trombitás), Nina Simone
(énekesnő), John Williams (zeneszerző), Marcia Cross (színésznő), Jessica Chastain (színésznő), Val Kilmer (színész), Kevin Spacey (színész), Christopher Reeve (színész).
Ichák Perlman is itt végzett, és jelenleg docensként nagy gonddal, saját
maga választja ki tanítványait. Általában egy docens a Juilliardon
40-50 tanítvánnyal foglalkozik, Ichák Perlman azonban, ismertsége okán
egyszerre csak 3-4 hallgatóval dolgozik.
"Hiába tudsz szépen játszani, ha nem hallatszol át a zenekaron, akkor senki se fog hallani téged. Az egész arról szól, amit kivetítesz, hogy valóban egy komoly szólista legyél, és hogy a megfelelő pozíciót felvedd a hangzás eléréséhez. Szóval leginkább ezt tanultam Perlmantől."
David egyike volt a kiválasztottaknak, amire a mai napig nagyon büszke.
"Szerencséje" is volt, mert Ichák a képzés első időszakában
vállsérülés miatt nem koncertezett és nem utazott sehová, ezért több
időt tudott fordítani a tanítványaira. Hamar különleges
tanár-diák-kapcsolat alakult ki kettejük között, hála David eddigi zenei
karrierjének és annak, hogy évfolyamtársaihoz képest magasabb
szinten állt. Icháknak nem a hangszeren való játékot kellett
megtanítania neki, mert David technikai tudása már kiforrott volt.
Ugyanakkor
voltak még korrigálandó területek: a játék közbeni helytelen
testtartás, amely a túlterhelés mellett a porckorongsérvhez is vezetett.
Egy szakértő orvos kezelésének köszönhetően David évekig tartó
fájdalmai végre megszűntek. Az orvos és a tanár javaslatára David
elkezdett
sportolni, hogy megerősítse a hát-, a váll- és a nyakizomzatát.
"Rendbe hoztam a hegedűjátékomat, mert már egy ideje nem volt tanárom. Persze jártam Idához, de nem túl rendszeresen. Így mikor a Juilliardra kerültem, számomra ez arról szólt, hogy bizonyos dolgokat kiigazítsak, mint például a lazább vonókar technikát, vagy a hangzást."
A Juilliardon zeneszerzéstant és zeneelméletet is tanult, és végre
megkapta azt a mélységű tudást, amelyre vágyott. Megtanult elemezni
és igazán megértette, amit eddig ösztönösen játszott. A többi
hallgatóhoz hasonlóan ritmusgyakorlaton és szolfézsórákon vett részt, és
évek óta először újra rendszeresen ellenőrizték a lépéseit.
"18 évesen kimondott céllal mentem oda, nem a művésznevemmel, hanem a polgári nevemmel iratkoztam be, az édesapámtól kapott néven, egyszerűen azért, mert a Juilliard iskola egy kis művészközösség, ahol az emberek úgyis megtudhatták volna, hogy mit csináltam azelőtt, de akkoriban egyáltalán nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget, mert a legszebb az életben, ha az ember nem részesül semmiféle előítéletben. És ha az embernek valóban bizonyítania kell. Ha megismerkedik néhány emberrel, és mély benyomást kell rájuk tennie."
Nagy szorgalommal és komolysággal, teljes lelkesedéssel vetette bele
magát tanulmányaiba. Újra felfedezte a zene világát, és egy év múlva
már nemcsak napi fél órára vette ki a hegedűjét a tokból, hogy be ne
rozsdásodjon, hanem mert felébredt benne a hegedülés iránti vágy. Ismét
annyi öröme telt benne, mint gyermekévei alatt, és saját zenét kezdett
komponálni ... de ez alkalommal nemcsak egy Mozart hegedűverseny
lezáró akkordját, hanem teljesen önálló darabokat. Amikor 2003-ban megtudta,
hogy a Juilliard egy zeneszerzői versenyt rendez, részt vett rajta
egy fúgájával, amelyet példaképe, Johann Sebastian Bach stílusában írt
meg. Az összes évfolyamtársát maga mögé utasította és megnyerte a
versenyt.
Kapcsolódó írások - Vajon mit mondott Davidről Ichák Perlman [erre linkre kattintva olvasható], és a zeneszerzéstanára, Eric Ewazen [erre linkre kattintva olvasható]?
De nem minden ment olyan simán New Yorkban, mint a tanulás. Most először
kellett a saját lábára állnia, plusz évi 30 000 euróba került a tandíj.
Mindenféle munkát elvállalt, mivel tanulmányai elején koncertezni nem
akart menni, nehogy kirúgják hiányzásai miatt. Éjszakába nyúlóan
dolgozott
pultosként, pincérként, könyvtárosként, eladóként egy ruhaüzletben,
kávézóban tejhabkészítőként, sőt még óránkénti 6 és fél dollárért egy
parkolóház mellékhelyiségeit is takarította. Keményen dolgozott, de
szabad volt.
Nem volt elég pénz a fellépésekkel és lemezfelvételekkel eltöltött évek után?
"A szüleim mind elköltötték, még egy kicsit többet is, a magántanárokra, és arra, hogy Miamiba és New Yorkba utazzak a tanárokhoz. Havonta 5-6 tanárt kellett fizetnünk, akik hozzánk jöttek. Körülbelül 13,500 fonttal indultam New Yorkba, és ezt vissza kellett fizetnem, és meg kellett keresnem a pénzt a tandíjra is."
Minderről a közönség és a kritikusok nem tudtak semmit. Azt sem tudták,
hogy a "Deutsche Grammophon" kiadónak, a szerződések felbontása
ellenére, még tartozott két albummal. Annál jobban csodálkoztak,
amikor 2001 októberében megjelent David új CD-je, a
"Violin Concertos". Még 17 évesen vette fel Mikhail
Pletnev vezényletével az Orosz Nemzeti Zenekarral a Csajkovszkij
és a Conus hegedűversenyt Moszkvában. Habár már akkoriban vívódott a
jövőjét illetően, a játéka szenvedélyes és egészen elsőosztályú volt a
kritikusok szerint. Néhányan közülük mégis csodálkozva fogadták az
albumborítót, amely tanúsága szerint az egykori csodagyerekből felnőtt
férfi lett. A lemez, a jó kritikák ellenére nem hozta meg a kívánt
sikert. Ugyanígy járt 2002 decemberében a következő, egyben az utolsó
album, a
"Pure Classics" is, amely Davidet a kiadóhoz kötötte. Valójában utóbbi nem új anyag volt, hanem válogatás az eddigi
lemezekből.
Még 1999-ben Berlinben a Rundfunk-Sinfonieorchester zenekarral lépett
fel, rendkívül nagy sikerrel. Mindez azt eredményezte, hogy
meghívást kapott a hannoveri Expo 2000 elnevezésű világkiállításra.
Violin Concertos
[1] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 1. Allegro moderato
[2] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 2. Canzonetta (Andante)
[3] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 3. Finale (Allegro vivacissimo)
[4] Conus: Violin Concerto In E Minor - Allegro molto - Andante espressivo
[5] Conus: Violin Concerto In E Minor - Adagio
[6] Conus: Violin Concerto In E Minor - Andante espressivo - Cadenza
Pure Classics
01. Mozart: Violin Concerto In D, KV271i - 1. Allegro maestoso
02. Bach: Partita For Violin Solo No.2 In D Minor, BWV 1004 - 4. Giga
03. Beethoven: Sonata For Violin And Piano No.5 In F, Op.24 - "Spring" - 1. Allegro
04. Mozart: Sonata For Piano And Violin In B Flat, K.454 - 3. Allegretto
05. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 1 In E
06. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 4 In C Minor
07. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 9 In E
08. Conus: Violin Concerto In E Minor - Adagio
09. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 6 In G Minor
10. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 13 In B Flat
11. Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 3. Finale (Allegro vivacissimo)
12. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 24 In A Minor
_______________________________________________
Kapcsolódó írások:
David Garrett négyévesen kezdett hegedülni
Az első versenyét ötévesen nyerte meg
Játékautó, az első tanárok, kemény munka és tévéfellépés
Találkozás Ida Haendellel: David Garrett a világ egyik legnagyszerűbb ifjú hegedűse
Lemezszerződés 13 évesen
Találkozás Isaac Sternnel: "Emlékeztetnem kell magamat arra, hogy valóban csak tizennégy!"
_______________________________________________Találkozás Isaac Sternnel: "Emlékeztetnem kell magamat arra, hogy valóban csak tizennégy!"
Források:
- Johannes Rothenbaum: David Garrett, Die exklusive Biografie
- Nem csak Bécsbe indulóknak - anekdoták
- Mensch, Otto! - rádióinterjú, 3. rész
- Violinist.com interjú
Még több információ és érdekesség: David életrajzában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése