2018. augusztus 1.

Egy csodagyerek ifjú évei - New York, New York


"2001-ben költöztem New Yorkba, hogy Ichák Perlmannel tanulhassak a Juilliardon. Ez számomra akkor egy nagyon komoly zenei képzés volt, amely túlmutatott a puszta hegedülésen. Karmesterkurzus, kamarazene, partitúraolvasás, szolfézs, és mindenekelőtt persze zenetörténet. Minden olyan dolog, ami segít jobban megérteni a zenét. Enélkül a képzés nélkül teljesen más utat jártam volna be."

A Juilliard Schoolt 1905-ben azzal a céllal alapították, hogy gondoskodjon az Államok zenei előmeneteléről, és a Curtis Institute nevű chicagói intézménnyel együtt az ország legfontosabb zenei konzervatóriumaihoz tartozik. A Juilliard helyileg a Lincoln Centerben található, és a zenén kívül két másik területen is képzést nyújt: színészet és tánc. A felvételi vizsga a legnehezebbek közé tartozik, és a tandíj sem alacsony, de komoly befektetés a jövőbe. Sok itt végzett hallgató vált nemzetközileg elismert művésszé: például Robin Williams (színész), Kevin Kline (színész), Miles Davis (jazz trombitás, zeneszerző), Nigel Kennedy (hegedűművész), Barry Manilow (énekes, dalszerző), Wynton Marsalis (jazz trombitás), Nina Simone (énekesnő), John Williams (zeneszerző), Marcia Cross (színésznő), Jessica Chastain (színésznő), Val Kilmer (színész), Kevin Spacey (színész), Christopher Reeve (színész).


Ichák Perlman is itt végzett, és jelenleg docensként nagy gonddal, saját maga választja ki tanítványait. Általában egy docens a Juilliardon 40-50 tanítvánnyal foglalkozik, Ichák Perlman azonban, ismertsége okán egyszerre csak 3-4 hallgatóval dolgozik.



"Hiába tudsz szépen játszani, ha nem hallatszol át a zenekaron, akkor senki se fog hallani téged. Az egész arról szól, amit kivetítesz, hogy valóban egy komoly szólista legyél, és hogy a megfelelő pozíciót felvedd a hangzás eléréséhez. Szóval leginkább ezt tanultam Perlmantől."

David egyike volt a kiválasztottaknak, amire a mai napig nagyon büszke. "Szerencséje" is volt, mert Ichák a képzés első időszakában vállsérülés miatt nem koncertezett és nem utazott sehová, ezért több időt tudott fordítani a tanítványaira. Hamar különleges tanár-diák-kapcsolat alakult ki kettejük között, hála David eddigi zenei karrierjének és annak, hogy évfolyamtársaihoz képest magasabb szinten állt. Icháknak nem a hangszeren való játékot kellett megtanítania neki, mert David technikai tudása már kiforrott volt. Ugyanakkor voltak még korrigálandó területek: a játék közbeni helytelen testtartás, amely a túlterhelés mellett a porckorongsérvhez is vezetett. Egy szakértő orvos kezelésének köszönhetően David évekig tartó fájdalmai végre megszűntek. Az orvos és a tanár javaslatára David elkezdett sportolni, hogy megerősítse a hát-, a váll- és a nyakizomzatát.

"Rendbe hoztam a hegedűjátékomat, mert már egy ideje nem volt tanárom. Persze jártam Idához, de nem túl rendszeresen. Így mikor a Juilliardra kerültem, számomra ez arról szólt, hogy bizonyos dolgokat kiigazítsak, mint például a lazább vonókar technikát, vagy a hangzást."

A Juilliardon zeneszerzéstant és zeneelméletet is tanult, és végre megkapta azt a mélységű tudást, amelyre vágyott. Megtanult elemezni és igazán megértette, amit eddig ösztönösen játszott. A többi hallgatóhoz hasonlóan ritmusgyakorlaton és szolfézsórákon vett részt, és évek óta először újra rendszeresen ellenőrizték a lépéseit.

"18 évesen kimondott céllal mentem oda, nem a művésznevemmel, hanem a polgári nevemmel iratkoztam be, az édesapámtól kapott néven, egyszerűen azért, mert a Juilliard iskola egy kis művészközösség, ahol az emberek úgyis megtudhatták volna, hogy mit csináltam azelőtt, de akkoriban egyáltalán nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget, mert a legszebb az életben, ha az ember nem részesül semmiféle előítéletben. És ha az embernek valóban bizonyítania kell. Ha megismerkedik néhány emberrel, és mély benyomást kell rájuk tennie."

Nagy szorgalommal és komolysággal, teljes lelkesedéssel vetette bele magát tanulmányaiba. Újra felfedezte a zene világát, és egy év múlva már nemcsak napi fél órára vette ki a hegedűjét a tokból, hogy be ne rozsdásodjon, hanem mert felébredt benne a hegedülés iránti vágy. Ismét annyi öröme telt benne, mint gyermekévei alatt, és saját zenét kezdett komponálni ... de ez alkalommal nemcsak egy Mozart hegedűverseny lezáró akkordját, hanem teljesen önálló darabokat. Amikor 2003-ban megtudta, hogy a Juilliard egy zeneszerzői versenyt rendez, részt vett rajta egy fúgájával, amelyet példaképe, Johann Sebastian Bach stílusában írt meg. Az összes évfolyamtársát maga mögé utasította és megnyerte a versenyt.




Kapcsolódó írások - Vajon mit mondott Davidről Ichák Perlman [erre linkre kattintva olvasható], és a zeneszerzéstanára, Eric Ewazen [erre linkre kattintva olvasható]?


De nem minden ment olyan simán New Yorkban, mint a tanulás. Most először kellett a saját lábára állnia, plusz évi 30 000 euróba került a tandíj. Mindenféle munkát elvállalt, mivel tanulmányai elején koncertezni nem akart menni, nehogy kirúgják hiányzásai miatt. Éjszakába nyúlóan dolgozott pultosként, pincérként, könyvtárosként, eladóként egy ruhaüzletben, kávézóban tejhabkészítőként, sőt még óránkénti 6 és fél dollárért egy parkolóház mellékhelyiségeit is takarította. Keményen dolgozott, de szabad volt.

Nem volt elég pénz a fellépésekkel és lemezfelvételekkel eltöltött évek után?

"A szüleim mind elköltötték, még egy kicsit többet is, a magántanárokra, és arra, hogy Miamiba és New Yorkba utazzak a tanárokhoz. Havonta 5-6 tanárt kellett fizetnünk, akik hozzánk jöttek. Körülbelül 13,500 fonttal indultam New Yorkba, és ezt vissza kellett fizetnem, és meg kellett keresnem a pénzt a tandíjra is."



Minderről a közönség és a kritikusok nem tudtak semmit. Azt sem tudták, hogy a "Deutsche Grammophon" kiadónak, a szerződések felbontása ellenére, még tartozott két albummal. Annál jobban csodálkoztak, amikor 2001 októberében megjelent David új CD-je, a "Violin Concertos". Még 17 évesen vette fel Mikhail Pletnev vezényletével az Orosz Nemzeti Zenekarral a Csajkovszkij és a Conus hegedűversenyt Moszkvában. Habár már akkoriban vívódott a jövőjét illetően, a játéka szenvedélyes és egészen elsőosztályú volt a kritikusok szerint. Néhányan közülük mégis csodálkozva fogadták az albumborítót, amely tanúsága szerint az egykori csodagyerekből felnőtt férfi lett. A lemez, a jó kritikák ellenére nem hozta meg a kívánt sikert. Ugyanígy járt 2002 decemberében a következő, egyben az utolsó album, a "Pure Classics" is, amely Davidet a kiadóhoz kötötte. Valójában utóbbi nem új anyag volt, hanem válogatás az eddigi lemezekből.

Még 1999-ben Berlinben a Rundfunk-Sinfonieorchester zenekarral lépett fel, rendkívül nagy sikerrel. Mindez azt eredményezte, hogy meghívást kapott a hannoveri Expo 2000 elnevezésű világkiállításra.


Violin Concertos

[1] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 1. Allegro moderato
[2] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 2. Canzonetta (Andante)
[3] Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 3. Finale (Allegro vivacissimo)
[4] Conus: Violin Concerto In E Minor - Allegro molto - Andante espressivo
[5] Conus: Violin Concerto In E Minor - Adagio
[6] Conus: Violin Concerto In E Minor - Andante espressivo - Cadenza


Pure Classics 

01. Mozart: Violin Concerto In D, KV271i - 1. Allegro maestoso
02. Bach: Partita For Violin Solo No.2 In D Minor, BWV 1004 - 4. Giga
03. Beethoven: Sonata For Violin And Piano No.5 In F, Op.24 - "Spring" - 1. Allegro
04. Mozart: Sonata For Piano And Violin In B Flat, K.454 - 3. Allegretto
05. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 1 In E
06. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 4 In C Minor
07. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 9 In E
08. Conus: Violin Concerto In E Minor - Adagio
09. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 6 In G Minor
10. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 13 In B Flat
11. Csajkovszkij: Violin Concerto In D, Op.35 - 3. Finale (Allegro vivacissimo)
12. Paganini: 24 Caprices For Violin, Op.1 - No. 24 In A Minor 



_______________________________________________


Kapcsolódó írások:

David Garrett négyévesen kezdett hegedülni
Az első versenyét ötévesen nyerte meg
Játékautó, az első tanárok, kemény munka és tévéfellépés
Találkozás Ida Haendellel: David Garrett a világ egyik legnagyszerűbb ifjú hegedűse
_______________________________________________


Források:

- Johannes Rothenbaum: David Garrett, Die exklusive Biografie 
- Nem csak Bécsbe indulóknak - anekdoták
- Mensch, Otto! - rádióinterjú, 3. rész
- Violinist.com interjú



Még több információ és érdekesség: David életrajzában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése