Kapcsolódó írás: A crossover kezdete
"Ahogy közelebb kerülsz a klasszikus zenéhez, úgy más füllel hallgatod a
többi zenét. Egy bizonyos fejlődés beindul, még ha nem is tudsz róla, de
jobban odafigyelsz a hangszerelésre, a különböző hangokra, és ha
elkezded egy kicsit ilyen irányba képezni a füledet, a jazz elkezd
valami egészen mássá válni. A vicces az, hogy a zenészek, mindegy, hogy
rockerek vagy jazz-zenészek, vagy R'n'B, mindegyik valahogy klasszikus
zenét tanult, és klasszikus szemszögből értelmezi a dalszerzést." (A3)
A crossover kifejezést főként David saját szavaival járjuk körül:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Mindig
elsősorban klasszikus hegedűsnek tartom magam. A crossover egy
nagyon tág fogalom, ha kicsit pontosabban akarnám megfogalmazni,
akkor végérvényben olyasvalaki vagyok, aki nagyszerű zenét
tolmácsol, legyen az klasszikus, pop-rock, vagy jazz. A felelősség
abban rejlik, hogy mindenféle zenéből ki tudd hozni a legjobbat
ezzel a hangszerrel, persze, a klasszikus zene mindig az otthonom
volt és az is marad." (KK)
"Ezzel
egy csodálatos hidat lehet ácsolni." (KK)
"Ez nagyon jó lenne, ha saját közönséget generálna. De nem csak ezért tettem, ez rossz ösztönzés lett volna. Olyat akartam tenni, amit szeretek, ami boldoggá tesz, ami kihívások elé helyezi a kreativitásomat. És ha mindennek tetejében még a fiatal közönséget is megnyerhetem vele ... két legyet ütök egy csapásra." (H2)
"Szeretném a klasszikus zenét egy új közönséghez közelebb vinni, ez életem végéig szívügyem lesz" (SB)
"Ez nagyon jó lenne, ha saját közönséget generálna. De nem csak ezért tettem, ez rossz ösztönzés lett volna. Olyat akartam tenni, amit szeretek, ami boldoggá tesz, ami kihívások elé helyezi a kreativitásomat. És ha mindennek tetejében még a fiatal közönséget is megnyerhetem vele ... két legyet ütök egy csapásra." (H2)
"A hegedű
mindig is népszerű hangszer volt: legyen szó akár ír népzenéről,
vagy például az amerikai country zenéről, a hegedű már előttem
is sok zenei irányzatban jelen volt. Számomra nagyon fontos, hogy
megmutassam a hangszer sokoldalúságát: A nagy klasszikusokat a mai
napig nagyon kedvelem - de újra és újra szeretek más zenei
irányzatokat is kipróbálni, hogy lássam, mi működik és mi nem.
Izgalmasnak találom, ha olyan dolgokat kísérelhetek meg, amelyeket
előttem még senki." (SU)
"Mindig játszom egy bizonyos arányban klasszikus zenét is a
crossover koncerteken, ez nagyon fontos, mert lehetőség van közben
arra, hogy az ember fenntartások, sőt, előítéletek nélküli
nyitott fülekre találjon. Ez a következő lépés, eljönni egy
klasszikus koncertemre, és ezt sokan meg is teszik. Ebben már
persze nincs benne a kezem, de mindig nagyon örülök annak, amikor
leveleket kapok azoktól az emberektől, akik a crossoveren voltak,
látom őket a klasszikuson is, és érdeklődni kezdenek a zene
iránt. Ez egy zenésznek a legszebb érzés. Felkelteni az emberek érdeklődését aziránt, ami őt magát lenyűgözi." (KK)
"Amit
én mindig fontosnak tartottam az az, hogy az én generációmhoz
létrehozzak egy kapcsolatot, és ez éppen olyan fontos nekem, mint
klasszikus zenét játszani a színpadon. Végeredményben ezt a
lehetőséget arra használom, hogy hidat építsek a crossoverrel a
klasszikus zene számára. A szándékunk végül is ugyanaz, csak a
stratégia más egy kicsit." (KK)
"És
bevált. Aki volt már egy hagyományos komolyzenei koncertemen,
láthatta, hogy nagyon sok fiatal volt ott, olyanok, akik még soha
nem voltak klasszikus zenei koncerten. Igen, ez csodálatos dolog, és
működik. Olyan embereket elért, akiket amúgy nem érhetett volna
el." (H1)
"A nagy zene Európából
származik, a nagy klasszikus zene, és azt hiszem, természetesen
ezt meg szeretnék óvni és ápolni akarják – ezt én is
szeretném. Különben nem állnék ki mellette. Ennek ápolását
szeretném egy új közönség, egy fiatal generáció számára
továbbadni." (MO)
"Úgy gondolom, hogy ha
valaki valamit szenvedéllyel csinál és minőségi sztenderdet
szeretne követni, akkor bármit megtehet. A
crossover/műfajkeresztezés fogalma azt hiszem, egy kis magyarázatra
szorul. Ez egy általános kifejezés, és úgy gondolom, hogy a
crossover a zene kezdete óta létezik. Mindenki megpróbál valami
olyan felé orientálódni, ami valami új és ami a zenének egy új
irányt ad. És ez nem más, mint crossover. Amikor Mozart egy török
zene alapjait használta, az is éppen úgy crossover volt, mint
amikor most én azt mondom, hogy fogok egy számot a Metallicától,
ami valóban szép és megpróbálom zenekarra átírni. Persze a
másik irány, amikor valaki fog valami klasszikust és megpróbálja
egy másik zenei vonatkoztatási pontba átvezetni. De a crossover a
zene kezdete óta létezik és megpróbálom a legjobb érzéssel
mindezt folytatni." (MO)
"Játszom Jean-Yves Thibaudet-vel, Gautier Capuconnal, szólóestet adok, vagy más kamarakoncertet, elkezdtem karmesterkedni is, játszom Brahmst, Beethovent, Schubertet, a nagy zeneszerzőket. De ami még fontos lett számomra, az az, hogy új közönséget szerezzek. Főleg mikor még fiatalabb voltam, 14-15 évesen, elég kényelmetlenül éreztem magam abban a helyzetben, mert mindenki a nézőtéren sokkal idősebb volt. Mikor idejöttem az Államokba tanulni, valahogy eltolódott a súlypont, és rá akartam venni az embereket, hogy hallgassanak Bachot, Beethovent és Brahms-ot, habár ezeket sajnos nem találni se tv-ben, se rádióban. Szóval hogy rávegyek nem klasszikus zenészeket, mint a színész-tanoncokat vagy a táncosokat arra, hogy komolyzenét hallgassanak, azt mondtam nekik, oké srácok, játszok nektek AC/DC-t, Michael Jacksont, Led Zeppelint, de a koncertet mindig egy kis Bachhal kezdtem, aztán jött Paganini, közte meg egy AC/DC. És a legjobb az volt, hogy elkezdték megszeretni Bachot, Beethovent, Brahms-ot, Mozartot ugyanúgy, mint az AC/DC-t. Csak csali volt az AC/DC, hogy felkeltsem a figyelmüket. Aztán ez benne maradt a kezemben, és mikor befejeztem a sulit, ezzel akartam foglalkozni, csak egy sokkal szélesebb körben. Aztán megpróbáltam rávenni pár embert, hátha érdekli őket, és akkor segíthetnének nekem a cél megvalósításában." (AT)
"Nagyon jó dolog klasszikust kedvelő embereket rábírni arra, hogy
valami mást is hallgassanak, de igaz az ellenkezője is. És
elnézést, de sokkal fontosabb, hogy azok, akik nem ismerik a
komolyzenét, és eljönnek egy show-ra, bedobok egy kis Bachot vagy
más zeneszerzőktől valamit, még a crossover műsorban is, ami nem
teljesen klasszikusra épül, bár sok van benne... az a jellemző,
ha összehasonlítom Németországgal, persze ez még csak az első
amerikai turném, szóval nem igazán tudok róla beszámolni még,
de Németországban az történik, hogy vesznek jegyet a klasszikus
koncertre is, ahol Csajkovszkijt játszom vagy szólóestet adok.
És ez volt a cél! Ne csak a crossover show-ra jöjjenek el,
hanem ha azt mondják, 'Ó, tetszett az a klasszikus darab! Nézzük
meg, mit tud egy klasszikus koncerten!'" (AT)
"Nagyon sok
olyan fiatal van, aki idén tőlem a klasszikus repertoárt is meg
fogja hallgatni, különösen természetesen a szólóest turném
alatt. Így ez nem kísérőjelenség, hanem valami olyan, amit az
elmúlt tíz év alatt egészen tudatosan próbáltam meg
véghezvinni: Egy hidat építeni, hogy a fiatalok figyelmét
felhívjam erre a hangszerre és a zenére. Ez eddig csodálatosan
működött, és ebbe továbbra is sok energiát szeretnék fektetni." (25)
"Még soha nem találkoztam olyannal, hogy egy fiatal ne szerette volna a klasszikus zenét. Ez mindig azon múlik, hogyan van tálalva. Természetesen, ha egy hetvenéves egy tizennégy évesnek játszik valamit, az egy kissé nehéz eset, mivel ugye ott van a generációs különbség. Egy tizennégy éves gyerek, vagy egy húszéves fiatal más neveltetésben részesült, más popkultúrát ismer. Ha bemenne egy koncertterembe komolyzenei koncertre, és az idősebb generáció képviselői ott ülnének öltönyben és nyakkendőben, az számára elég ijesztő lenne. De itt a fenntartásokról van szó, aminek semmi köze nincs a zenéhez. Éppen ezért egyszerűen elveszem az emberektől a klasszikus zenei környezettel kapcsolatos fenntartásait. Ebből a szempontból tulajdonképpen csak egyetlen dolgot tettem, azt, hogy megváltoztattam a környezetet." (25)
"A klasszikus
zenei előadás egy olyan világ, ahonnan jöttem. Mintha
az otthonom lenne. De úgy gondolom, ha az ember szereti is az
otthonát, néha jó dolog kirándulni máshová is. Számomra a
crossover egy kis kirándulást jelent." (MS)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
A klasszikus zenei, a pop, a
rock és a rhythm-and-blues elemeinek keveréke Garrett számára egy
olyan eszközt jelent, amellyel eléri a fiatal generációt,
példaképei, Paganini, vagy Heifetz nyomdokaiba lépve. (PA)
A húrok
sztárja elég korán a színpadon állt. Csodagyerekként a
nagyvilág koncerttermeiben játszott. Valamikor feltűnt neki, hogy
a nézőtéren senki nem ül az ő korosztályából. Elkezdett azon
gondolkodni, hogy nyilvánvalóan hatvanévesek foglalkozását űzi.
És nem akart negyven évet várni, hogy a vele egyidőseknek adjon
koncertet. (SB)
Jelmagyarázat | A teljes interjúk és cikkek az alábbi helyeken olvashatóak magyarul:
KK - David Garrett a Kék Kanapén
MO - Mensch, Otto! - rádióinterjú, 2. rész
PA - Parma - David Garrett nyitja meg a koncertszezont
AT - The Artist Toolbox - interjú, 2. rész
A3 - The Artist Toolbox - interjú, 3. rész
25 - 25 éve a színpadon, 35 évesen
H2 - HR2 rádióinterjú, 2. rész
MS - Milánó: Sky interjú
SB - David Garrett védjeggyé vált
H1 - HR2 rádióinterjú, 1. rész
SU - Superillu interjú
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése