2014. december 12.

ECHO Klassik 2014 - backstage interjúk

2014.10.26. | Szóval, Davidet megbízta a ZDF csatorna a riporteri feladattal :) Érdekes a dolog, mert David kérdései olyanok, amelyek őt saját magát is érintik és foglalkoztatják.


Anna Netrebko-facebook videó | ZDF oldala | Operaénekesnő, az ECHO fellépése itt látható |

David: Először is, gratulálok az ECHO-hoz, erre az interjúra készülve meghallgattam a csodálatos CD-det.
Anna: Én meg neked gratulálok, láttam tegnap a filmedet. Fantasztikus voltál.


David: Nagyon köszönöm, de a mai nap rólad szól! Szóval azt szeretném kérdezni tőled, hogy mit szeretsz jobban: az élő fellépéseket, vagy a stúdiófelvételeket?
Anna: A színpadon élek igazán, és számomra természetesen a színház az elsődleges. Persze a stúdiómunka teljesen más dolog, az ember sok olyan csodálatos dolgot tehet egy felvétel során, amelyet élőben nem.

David: Mi ad neked motivációt? Tudom, saját tapasztalatok alapján is, hogy néha a stúdió elég üres, senki nincs ott, mit gondolsz erről?
Anna: A stúdióban, vagy a csarnokban felvétel közben a zenére koncentrálok, és használom a képzelőerőmet. Azt hiszem, te is ezt teszed.

David: Teljes mértékben. Hallgatsz mást is a klasszikus zene mellett? Bármilyen más zeneirányzatot?
Anna: Otthon nem nagyon szeretek zenét hallgatni, de mindenfélét szeretek, szeretem a hip-hopot.

David: Szeretsz vezetni?
Anna: Nem, nem tudok.

David: Nincs jogsid? Ki kell próbálnod a német autópályákat ...
Anna: Igen, tudom, hogy azok a legjobbak, a leggyorsabbak.

David: De ha nincs jogsid, inkább ne tedd. Ma este káprázatosan nézel ki, megkérdezhetem, mit viselsz?
Anna: Igen, ez a kedvenc tervezőm ruhája, aki nemrég hunyt el, Oscar de la Renta. Ő volt a legjobb és 20 ruhám van tőle. Ez a ruha az egyik utolsó kollekciójából való, és nagyon imádom.

David: Káprázatosan nézel ki. Utolsó kérdés, ha nem bánod. December 28-án először fogsz fellépni a Csárdáskirálynőben | lásd itt Anna oldalán | Csárdáskirálynő infó | Juan Diego Florézzel itt a ZDF-en, és a kérdésem, mivel hallottam, hogy most fogsz először németül énekelni, hogy haladsz a némettel?
Anna: A németem nagyszerű, de tudod, nem ez az első alkalom ...

David: Nem? Rossz volt az információm.
Anna: Éppen befejeztem a Négy utolsó dal felvételeit, és igazából a németem tényleg németnek hangzik bennük.

David: Éppen hallottalak a színpadon beszélni, szóval nem aggódom.
Anna: Köszönöm. Ének közben jobb, mint beszédkor, de sok mindent megértek, és elkezdtem beszélni is, de persze nagyon nehéz.

David: Sok sikert és még egyszer is gratulálok. Érezd magad nagyszerűen ma este, és nagyon élveztem az első interjút, nem is tudtam volna nálad bájosabbat elképzelni ehhez.

- Anna megnézi, megfogja David Thomas Sabo nyakláncát. -

David: Tetszik? Ez egy kis rock'n'roll. Azt hiszem, itt most nem reklámozhatok, de később elmesélem, mi ez.
Anna: Csodálatos vagy.

David: Gratulálok.

***

 
Felix Klieser-facebook videó | ZDF oldala | Kürtös, fantasztikus eredményt ért el, hiszen karok nélkül született, az ECHO fellépése itt látható |

Ez Felix első ECHO-díja, David megkérdezi, izgult-e? Felix elmondja, hogy igen, izgult. Nagyszerű érzés volt, de egyben stresszes szituáció is.
Hogyan kezdett el kürtön játszani, a szülei miatt? A környezetében senki nem volt zenész, de ő kürtön akart játszani 4 éves korában, a szüleinek is utána kellett nézniük, pontosan mi is az.
Arra a kérdésre, hogy mely művészek nyűgözik le azt feleli, hogy sok olyan személy van, akit egyik-másik tulajdonsága, vagy művészete miatt kedvel.
David arra kíváncsi, hogy Felix introvertált-e, és a színpadon csak élvezi-e a zenét és saját magának játszik-e (mint ő :)), erre a válasz: Felix elmondja, hogy részben, mivel a közönség nagyon fontos, szerinte a színpadon az is fontos, hogy a zene lenyűgözze az embereket.

***


Piotr Beczala | ZDF oldal | Operaénekes

David elmondja, hogy nagy rajongója, megnézte a DVD-jét is, és azt kérdezi tőle, hogy van-e számára különbség az élő fellépés és a felvételek között, idegesebb-e élő szerepléskor? Piotr elmondja, hogy olyankor természetesen figyelni kell például arra is, hová lép, merre néz az ember, és nincs sok helye a hibáknak. De persze más, amikor egy szerepben debütál az ember, vagy már sokszor eljátszotta azt. David megkérdezi tőle, hogy úgy választják-e ki neki a ruhákat, vagy van beleszólása? Ha szerencséje van, akkor saját maga választhat, amikor éppen készül az új darab, persze odajönnek páran kész tervekkel, de néhány alkalommal végül teljesen mást hordott. Olyan még nem fordult elő, amire azt mondta volna, hogy na ezt nem veszem fel.
David: történt-e már vele olyan, mint ami színészekkel forgatás közben elő szokott fordulni, hogy beleszeretett a kolléganőjébe? Piotr: Hiszen a színpadon mindenki beleszeret a másikba. Magánéletét illetően már 22 éve házas, és tegnapelőtt volt az évfordulójuk. De egy közeli kapcsolat mindig kialakul, hiszen hetekig szokott tartani a közös munka, pláne, ha olyan emberekkel van együtt az ember, akiket kedvel.
A télisportokkal kapcsolatban elmondja, hogy nagyon szívesen nézi a síugrókat, síelni tud, de saját maga még csak 20 méteres sáncon ugrott.
David végül megkérdezi tőle, van-e valami olyan, amit azért nem tesz meg, hogy a hangját ne tegye tönkre? Válasz: a fellépés napján igen, nem iszik alkoholt, amúgy csak pihenni szokott.

***


Yannick Nézet-Séguin | ZDF oldala | Karmester, zongorista

Két zenekar vezető karmestereként lehet érezni a különbséget, más-más energia árad egy-egy zenekarból. Az európai zenekarok több időt hagynak maguknak arra, hogy igazán érezzék a zenét, az amerikaiak mindig tökéletesen készen állnak a bevetésre, de mindkettőt élvezi.
Különleges élmény volt a Philadelphia Zenekarral fellépni, amikor a helyére érkezett és rádöbbent, hogy 100 évvel Stokowski után állt oda, és egész évben az ő szelleme telepedett rájuk. Mindenki törekedett arra, hogy a hagyományt megtartsa, de valami időszerűt alkosson.
Stokowski nagy rajongója volt Bachnak, enélkül nem vitte volna véghez a csodálatos műveit. David kérdése: van-e valami visszatartó erő az alkotói munkára nézve, tudván, hogy a kritikusok véleményt fognak alkotni, vagy menjenek a búsba? Yannick erre az mondja, hogy az élet túl rövid, és egyáltalán mi az, hogy valaki purista és csak az eredetit fogadja el?
David hozzáteszi, hogy Stokowski nagyon sokat tett a klasszikus zenéért, és megérdemli, hogy Yannick is tolmácsolja a műveit. Yannick erre azt mondja, hogy ha ma élne, biztos sikeres lenne a közösségi oldalakon is.
Yannick nagyon sikeres, mindenki vele akar dolgozni. David kérdése: Yannick érezte már-e ifjú karmesterként úgy magát egy idősebb emberekből álló zenekar esetén, hogy tesztelni akarták, vajon sikerül-e neki helytállnia? Azt a választ kapja, hogy itt nem számít igazán a kor, mert minden karmester így érzi magát. De eddig még nem volt ebből semmi probléma. Néha látott ilyen-olyan arcokat, de a végén meg tudott győzni mindenkit.
Hogyan birkózik meg az időeltolódás okozta tünetekkel, van-e valami titka? Azt hiszi, minél többet csinálja, annál jobb lesz benne. Két hónapig tartózkodik általában egy kontinensen, de nincs semmi titka. Úgy gondolja, edzettnek kell lenniük (Davidre és magára érti). Fut és súlyzózik, teniszben viszont nem jó.

*** 


Igor Levit | ZDF oldala | Zongoraművész

David gratulál neki és a csodálatos Beethoven előadásához.. A kritikusok az évszázad zongoraművészeként ünneplik. Emiatt nyomás nehezedik-e rá, vagy pozitív motiváció-e a számára? Igor elmondja, hogy az a cikk, amire David hivatkozik, az az első portré volt, amit róla írtak, és a hannoveri benzinkúton is látta a poszterét. A zongorázás olyan dolog a számára, amiben otthon van, de a tartalmasságra való törekvés, az eredményért való küzdelem az, ami hajtja.
A késői Beethoven szonáták nemcsak zeneileg nagyon nehezek, hanem technikailag is igényesek. Mennyire fontos Igornak a virtuozitás? Nagyon, hiszen a kezek összjátéka nélkül nem lehet semmit tenni. Pontosan tudni kell, hogy mit tesz az ember. Beethovent nem lehet egyszerűen játszani.
David hallotta egy interjúban, hogy Igor szereti a rapzenét is. A jövőben várható-e tőle egy crossover projekt? Elképzelhető.
Használja-e a közösségi médiát? Igen, néha intenzívebben, néha nem, ha lát valami érdekeset, vagy meg akar osztani egy gondolatot, akkor használja.
David azt mondja, van egy borzalmas sztorija a twitterrel, de itt nem lehet elmesélni, kiírt valamit, amit nem kellett volna. Mindketten sokkal izgalmasabbnak találják a twittert a facebooknál.
Igor következő projektje Beethoven szonátaciklus lesz év végén, sok új zenén is dolgozik. De a többit egyelőre nem árulja el.
***


Nikolaus Harnoncourt | ZDF oldala | Karmester, csellista

David gratulál az életművéért kapott díjnak, és megkérdezi, mit jelent ez neki? Válasz: az élet végének gondolatát, mert ha az ember életművért kap elismerést, akkor az visszatekintést jelent. Pedig ő tulajdonképpen nem szokott visszatekinteni, ha olyan zenét játszik, amely több száz éves, évtizedes, vagy akár pár éves, akkor is csak előre tekint.
Nagyon sűrű a programja és sok felvételt készített eddig, honnan van neki hozzá energiája? Nem tudja megmondani, benne van a vérében, már két évesen az ellenkezés szelleme lakozott benne :) Az édesanyja mindig azt mondta, hogy terc és kvart hangközökben mondta a "nem"-et.
Manapság a klasszikus koncerteken játszóktól elvárják, hogy világszerte fellépjenek, CD-ik jelenjenek meg és a médiában szerepeljenek. Vajon a modern kor könnyebb, vagy nehezebb a zenészek számára? Válasz: ő maga nem csinál plusz reklámot, amikor a koncertnek vége és a közönséget a zene átöleli, rögtön megy is haza a műhelyébe szobrászkodni.

***


Anne-Sophie Mutter | ZDF oldala | Hegedűművész

David gratulál a legutóbbi albumához és megkérdezi, hogy ez valami olyan volt-e, amit már régóta fel szeretett volna venni? Anne: Igen, Dvořákot már régóta játssza, de eddig a megfelelő zenekart kereste. Szeret felvételkor mindent egyhuzamban végigjátszani, hiszen az élő fellépésnek is éppen olyan tökéletesnek kell lennie, mint a felvételeknek.
Minden nagy karmester vezénylete alatt játszott már. Ki maradt meg különösen az emlékezetében? 13 évesen kezdett Herbert von Karajannal, de manapság is sok új jó karmester van, mint például Yannick-Nézet Séguin.
Anne létrehozott egy alapítványt fiatal művészek számára. David megkérdezi, hogy mit tanácsol karrierre vágyó ifjú művészeknek? Fontos a hitelesség, a zenének kell előtérben lennie. Hogy az ember a környezetének valamit visszaadjon. Mendelssohnt tartja példaképnek abból a szempontból, hogy a társadalomnak, a zenetanulóknak próbált meg valamit nyújtani. Követendő példa, Anne is megpróbálja a fiatalok figyelmét felhívni arra, hogy nem arról szól a dolog, hogy önmagukat fényezzék, hanem hogy valami különlegeset vigyenek véghez. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése