2014.10.26. | Szóval, Davidet megbízta a ZDF csatorna a riporteri feladattal :)
Érdekes a dolog, mert David kérdései olyanok, amelyek őt saját magát is
érintik és foglalkoztatják.
Anna Netrebko-facebook videó | ZDF oldala | Operaénekesnő, az ECHO fellépése itt látható |
David: Először is, gratulálok az ECHO-hoz, erre az interjúra készülve meghallgattam a csodálatos CD-det.
Anna: Én meg neked gratulálok, láttam tegnap a filmedet. Fantasztikus voltál.
David: Nagyon köszönöm, de a mai nap rólad szól! Szóval azt
szeretném kérdezni tőled, hogy mit szeretsz jobban: az élő fellépéseket,
vagy a stúdiófelvételeket?
Anna: A színpadon élek igazán, és számomra természetesen a
színház az elsődleges. Persze a stúdiómunka teljesen más dolog, az ember
sok olyan csodálatos dolgot tehet egy felvétel során, amelyet élőben
nem.
David: Mi ad neked motivációt? Tudom, saját tapasztalatok
alapján is, hogy néha a stúdió elég üres, senki nincs ott, mit gondolsz
erről?
Anna: A stúdióban, vagy a csarnokban felvétel közben a zenére
koncentrálok, és használom a képzelőerőmet. Azt hiszem, te is ezt
teszed.
David: Teljes mértékben. Hallgatsz mást is a klasszikus zene mellett? Bármilyen más zeneirányzatot?
Anna: Otthon nem nagyon szeretek zenét hallgatni, de mindenfélét szeretek, szeretem a hip-hopot.
David: Szeretsz vezetni?
Anna: Nem, nem tudok.
David: Nincs jogsid? Ki kell próbálnod a német autópályákat ...
Anna: Igen, tudom, hogy azok a legjobbak, a leggyorsabbak.
David: De ha nincs jogsid, inkább ne tedd. Ma este káprázatosan nézel ki, megkérdezhetem, mit viselsz?
Anna: Igen, ez a kedvenc tervezőm ruhája, aki nemrég hunyt el,
Oscar de la Renta. Ő volt a legjobb és 20 ruhám van tőle. Ez a ruha az
egyik utolsó kollekciójából való, és nagyon imádom.
David: Káprázatosan nézel ki. Utolsó kérdés, ha nem bánod. December 28-án először fogsz fellépni a Csárdáskirálynőben | lásd itt Anna oldalán | Csárdáskirálynő infó | Juan
Diego Florézzel itt a ZDF-en, és a kérdésem, mivel hallottam, hogy most
fogsz először németül énekelni, hogy haladsz a némettel?
Anna: A németem nagyszerű, de tudod, nem ez az első alkalom ...David: Nem? Rossz volt az információm.
Anna: Éppen befejeztem a Négy utolsó dal felvételeit, és igazából a németem tényleg németnek hangzik bennük.
David: Éppen hallottalak a színpadon beszélni, szóval nem aggódom.
Anna: Köszönöm. Ének közben jobb, mint beszédkor, de sok mindent megértek, és elkezdtem beszélni is, de persze nagyon nehéz.
David: Sok sikert és még egyszer is gratulálok. Érezd magad
nagyszerűen ma este, és nagyon élveztem az első interjút, nem is tudtam
volna nálad bájosabbat elképzelni ehhez.
- Anna megnézi, megfogja David Thomas Sabo nyakláncát. -
David: Tetszik? Ez egy kis rock'n'roll. Azt hiszem, itt most nem reklámozhatok, de később elmesélem, mi ez.
Anna: Csodálatos vagy.David: Gratulálok.
***
Felix Klieser-facebook videó | ZDF oldala | Kürtös, fantasztikus eredményt ért el, hiszen karok nélkül született, az ECHO fellépése itt látható |
Ez Felix első ECHO-díja, David megkérdezi, izgult-e? Felix elmondja,
hogy igen, izgult. Nagyszerű érzés volt, de egyben stresszes szituáció
is.
Hogyan kezdett el kürtön játszani, a szülei miatt? A környezetében senki
nem volt zenész, de ő kürtön akart játszani 4 éves korában, a szüleinek
is utána kellett nézniük, pontosan mi is az.
Arra a kérdésre, hogy mely művészek nyűgözik le azt feleli, hogy sok
olyan személy van, akit egyik-másik tulajdonsága, vagy művészete miatt
kedvel.
David arra kíváncsi, hogy Felix introvertált-e, és a színpadon csak
élvezi-e a zenét és saját magának játszik-e (mint ő :)), erre a válasz:
Felix elmondja, hogy részben, mivel a közönség nagyon fontos, szerinte a
színpadon az is fontos, hogy a zene lenyűgözze az embereket.
***
Piotr Beczala | ZDF oldal | Operaénekes
David elmondja, hogy nagy rajongója, megnézte a DVD-jét is, és azt kérdezi tőle, hogy van-e számára különbség az élő fellépés és a felvételek között, idegesebb-e élő szerepléskor? Piotr elmondja, hogy olyankor természetesen figyelni kell például arra is, hová lép, merre néz az ember, és nincs sok helye a hibáknak. De persze más, amikor egy szerepben debütál az ember, vagy már sokszor eljátszotta azt. David megkérdezi tőle, hogy úgy választják-e ki neki a ruhákat, vagy van beleszólása? Ha szerencséje van, akkor saját maga választhat, amikor éppen készül az új darab, persze odajönnek páran kész tervekkel, de néhány alkalommal végül teljesen mást hordott. Olyan még nem fordult elő, amire azt mondta volna, hogy na ezt nem veszem fel.
David: történt-e már vele olyan, mint ami színészekkel forgatás közben
elő szokott fordulni, hogy beleszeretett a kolléganőjébe? Piotr: Hiszen a
színpadon mindenki beleszeret a másikba. Magánéletét illetően már 22
éve házas, és tegnapelőtt volt az évfordulójuk. De egy közeli kapcsolat
mindig kialakul, hiszen hetekig szokott tartani a közös munka, pláne, ha
olyan emberekkel van együtt az ember, akiket kedvel.
A télisportokkal kapcsolatban elmondja, hogy nagyon szívesen nézi a
síugrókat, síelni tud, de saját maga még csak 20 méteres sáncon ugrott.
David végül megkérdezi tőle, van-e valami olyan, amit azért nem tesz
meg, hogy a hangját ne tegye tönkre? Válasz: a fellépés napján igen, nem
iszik alkoholt, amúgy csak pihenni szokott.
***
Yannick Nézet-Séguin | ZDF oldala | Karmester, zongorista
Két zenekar vezető karmestereként lehet érezni a különbséget, más-más
energia árad egy-egy zenekarból. Az európai zenekarok több időt hagynak
maguknak arra, hogy igazán érezzék a zenét, az amerikaiak mindig
tökéletesen készen állnak a bevetésre, de mindkettőt élvezi.
Különleges élmény volt a Philadelphia Zenekarral fellépni, amikor a
helyére érkezett és rádöbbent, hogy 100 évvel Stokowski után állt oda,
és egész évben az ő szelleme telepedett rájuk. Mindenki törekedett arra,
hogy a hagyományt megtartsa, de valami időszerűt alkosson.
Stokowski nagy rajongója volt Bachnak, enélkül nem vitte volna véghez a
csodálatos műveit. David kérdése: van-e valami visszatartó erő az
alkotói munkára nézve, tudván, hogy a kritikusok véleményt fognak
alkotni, vagy menjenek a búsba? Yannick erre az mondja, hogy az élet túl
rövid, és egyáltalán mi az, hogy valaki purista és csak az eredetit
fogadja el?
David hozzáteszi, hogy Stokowski nagyon sokat tett a klasszikus zenéért,
és megérdemli, hogy Yannick is tolmácsolja a műveit. Yannick erre azt
mondja, hogy ha ma élne, biztos sikeres lenne a közösségi oldalakon is.
Yannick nagyon sikeres, mindenki vele akar dolgozni. David kérdése:
Yannick érezte már-e ifjú karmesterként úgy magát egy idősebb emberekből
álló zenekar esetén, hogy tesztelni akarták, vajon sikerül-e neki
helytállnia? Azt a választ kapja, hogy itt nem számít igazán a kor, mert
minden karmester így érzi magát. De eddig még nem volt ebből semmi
probléma. Néha látott ilyen-olyan arcokat, de a végén meg tudott győzni
mindenkit.
Hogyan birkózik meg az időeltolódás okozta tünetekkel, van-e valami
titka? Azt hiszi, minél többet csinálja, annál jobb lesz benne. Két
hónapig tartózkodik általában egy kontinensen, de nincs semmi titka. Úgy
gondolja, edzettnek kell lenniük (Davidre és magára érti). Fut és
súlyzózik, teniszben viszont nem jó.
***
Igor Levit | ZDF oldala | Zongoraművész
David gratulál neki és a csodálatos Beethoven előadásához.. A kritikusok
az évszázad zongoraművészeként ünneplik. Emiatt nyomás nehezedik-e rá,
vagy pozitív motiváció-e a számára? Igor elmondja, hogy az a cikk, amire
David hivatkozik, az az első portré volt, amit róla írtak, és a
hannoveri benzinkúton is látta a poszterét. A zongorázás olyan dolog a
számára, amiben otthon van, de a tartalmasságra való törekvés, az
eredményért való küzdelem az, ami hajtja.
A késői Beethoven szonáták nemcsak zeneileg nagyon nehezek, hanem
technikailag is igényesek. Mennyire fontos Igornak a virtuozitás?
Nagyon, hiszen a kezek összjátéka nélkül nem lehet semmit tenni.
Pontosan tudni kell, hogy mit tesz az ember. Beethovent nem lehet
egyszerűen játszani.
David hallotta egy interjúban, hogy Igor szereti a rapzenét is. A jövőben várható-e tőle egy crossover projekt? Elképzelhető.
Használja-e a közösségi médiát? Igen, néha intenzívebben, néha nem, ha
lát valami érdekeset, vagy meg akar osztani egy gondolatot, akkor
használja.
David azt mondja, van egy borzalmas sztorija a twitterrel, de itt nem
lehet elmesélni, kiírt valamit, amit nem kellett volna. Mindketten
sokkal izgalmasabbnak találják a twittert a facebooknál.
Igor következő projektje Beethoven szonátaciklus lesz év végén, sok új zenén is dolgozik. De a többit egyelőre nem árulja el.
***
Nikolaus Harnoncourt | ZDF oldala | Karmester, csellista
David gratulál az életművéért kapott díjnak, és megkérdezi, mit jelent
ez neki? Válasz: az élet végének gondolatát, mert ha az ember életművért
kap elismerést, akkor az visszatekintést jelent. Pedig ő tulajdonképpen
nem szokott visszatekinteni, ha olyan zenét játszik, amely több száz
éves, évtizedes, vagy akár pár éves, akkor is csak előre tekint.
Nagyon sűrű a programja és sok felvételt készített eddig, honnan van
neki hozzá energiája? Nem tudja megmondani, benne van a vérében, már két
évesen az ellenkezés szelleme lakozott benne :) Az édesanyja mindig azt
mondta, hogy terc és kvart hangközökben mondta a "nem"-et.
Manapság a klasszikus koncerteken játszóktól elvárják, hogy világszerte
fellépjenek, CD-ik jelenjenek meg és a médiában szerepeljenek. Vajon a
modern kor könnyebb, vagy nehezebb a zenészek számára? Válasz: ő maga
nem csinál plusz reklámot, amikor a koncertnek vége és a közönséget a
zene átöleli, rögtön megy is haza a műhelyébe szobrászkodni.
***
Anne-Sophie Mutter | ZDF oldala | Hegedűművész
David gratulál a legutóbbi albumához és megkérdezi, hogy ez valami olyan
volt-e, amit már régóta fel szeretett volna venni? Anne: Igen, Dvořákot
már régóta játssza, de eddig a megfelelő zenekart kereste. Szeret
felvételkor mindent egyhuzamban végigjátszani, hiszen az élő fellépésnek
is éppen olyan tökéletesnek kell lennie, mint a felvételeknek.
Minden nagy karmester vezénylete alatt játszott már. Ki maradt meg
különösen az emlékezetében? 13 évesen kezdett Herbert von Karajannal, de
manapság is sok új jó karmester van, mint például Yannick-Nézet Séguin.
Anne létrehozott egy alapítványt fiatal művészek számára. David
megkérdezi, hogy mit tanácsol karrierre vágyó ifjú művészeknek? Fontos a
hitelesség, a zenének kell előtérben lennie. Hogy az ember a
környezetének valamit visszaadjon. Mendelssohnt tartja példaképnek abból
a szempontból, hogy a társadalomnak, a zenetanulóknak próbált meg
valamit nyújtani. Követendő példa, Anne is megpróbálja a fiatalok
figyelmét felhívni arra, hogy nem arról szól a dolog, hogy önmagukat
fényezzék, hanem hogy valami különlegeset vigyenek véghez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése