2014. december 29.

Mensch, Otto! - rádióinterjú, 2. rész

Fotó: BR.de

Emlékeztetőül: Az interjút (új ablakban fog megnyílni) ide kattintva lehet online hallgatni direkt. | Ide kattintva is bejön egy weboldalon.

2. rész - A nagy Zubin Mehta véleménye Davidről, a crossover jelentősége, új turné, mély érzelmek és diplomácia.


***

0:04:42
Itt a nagy turné, amiről nemsokára beszélünk részletesen is. Van okod a mesternek, Zubin Mehtának köszönetet mondani?

Mindig van ok nagyszerű zenészeknek köszönetet mondani. Először is azért, mert éppen Mehta volt, aki fordított időt arra, hogy az elmúlt két évtizedben együtt dolgozzon velem.

Decemberben Izraelben turnéztál vele.

Igen. A Brahms hegedűversennyel, Bruch művét is felvettük. Egy új CD-t készítettünk, és októberben meg fog jelenni. Nagyon örülök ennek.

Ezt mi is elmondhatjuk. Most üdvözöl téged!

Ne!

0:05:10
"Kedves David, éppen turnézom a zenekarunkkal, az Izraeli Filharmonikusokkal, és Vilnius-ban, Litvániában vagyok. Várom a következő munkánkat. Minden jót, és remélem, hogy az albumunk nagy sikert fog aratni. Nagyon örülök, ha majd újra találkozunk!"

Ó, ez nagyszerű! A szívemig hatolt. Nagy rajongója vagyok és évtizedeken át nem sajnált rám időt fordítani és zeneileg foglalkozni velem. És ez egy hatalmas élmény volt a számomra, hogy felvehettem vele egy albumot.

El kell mesélnem, hogy ma reggel hívtuk őt fel, és az volt a kívánsága, hogy ezt hadd üzenje neked:

0:05:47
"David Garrettet 12 éves kora óta ismerem, amikor először jött hozzám. És a tehetsége kezdettől fogva lenyűgöző. Karrierje során különböző utakon járt, de amikor velünk Izraelben Brahms-ot és Bruchot játszott, nekem, mint karmesternek olyan érzésem volt, hogy egy nagy zenésszel és hegedűssel játszom együtt, aki a dolgát valóban komolyan veszi és stilisztikailag is teljesen rendben van. Sokan úgy gondolják, hogy mivel emellett popzenét is játszik, ezért az beszivárog a játékába. De ez egyáltalán nem így van. A Brahms koncert független, fejedelmi és technikailag tökéletesen kivitelezte. Valóban nagy élvezet volt számomra vele együtt zenélni."

Libabőrös lettem. 

0:06:41
Én is. Ez egy nagyon nagyon nagy ... szóval ennél nagyobb dicséret nem is lehetne. Egy kicsit elakadt a szavam.

Nos, mehetünk tovább, David? (nevet)

(Nevet) Jövök máskor is, ha ilyen dolgokkal készülsz.

Várd ki, még mi jön.

Nem ez volt a fénypont? ... Őszintén szólva, ha ilyen szavakat hall az ember, akkor minden mást elfelejt, ami negatívumot valaha is leírtak ... ki küzd ellene ...

Ő a mester, ő jól tudja.

0:07:11
Most bármit mondhatsz, zúdíthatod rám a kritikákat, azt hiszem, túl fogom élni (nevet).

A kritikusok is le vannak most nyűgözve. Most jön ez az 'ó igen, visszatért a klasszikus zenéhez'.

Mindig ide-oda járkálok.

De hát te soha nem is hagytad abba a komolyzenét. Ez a vita a klasszikus és a könnyűzene között, crossover, igen, vagy nem ... csak itt nálunk, Németországban, Közép-Európában zajlik?

0:07:32
Inkább itt. Meg kell hogy mondjam, az Egyesült Államokban, vagy Ázsiában nem szembesültem ilyen kérdésekkel. De abból indulok ki, hogy természetesen ennek köze van a hagyományokhoz, hiszen a nagy zene Európából származik, a nagy klasszikus zene, és azt hiszem, természetesen ezt meg szeretnék óvni és ápolni akarják – ezt én is szeretném. Különben nem állnék ki mellette. Ennek ápolását szeretném egy új közönség, egy fiatal generáció számára továbbadni.

Ennek mindenkinek örülnie kellene. Hogy felkelted az érdeklődést a klasszikus zene iránt.

Még mindig erre törekszem, és úgy gondolom, ez a helyes beállítottság, mert ha valakinek van egy fantasztikus produktuma, magas minőségű terméke, akkor meg kell lennie a meggyőződésének is, hogy belevesse magát és egy új közönséget hódítson meg. Ez nem jelenti azt, hogy a cél, hogy nevet szerezzek magamnak, mivel végeredményben csak egy előadó vagyok ebből a szempontból, aki a nagyszerű zenét tolmácsolja, és szép dolog, ha sok fiatal jön ...

0:08:26
Ez így is van. Jön a nagy turnéd hamarosan, a Classic Revolution.

Igen. Bár ez crossover műsor.

Igen?

Igen, abszolút. Integrálva csinálom, de ...

Mindjárt belehallgatunk. Csak röviden, október 9-én Nürnbergben vagy, 21-én és 22-én Münchenben vagy, aztán 31-én Innsbruckban. Ausztriában.

Igen.

Most hallgassunk bele, hallani fogjuk a November Raint, a Smells Like Teen Spiritet, A Vivaldi vs. Vertigót, és a Live and Let Die-t.

Szép. Szép számok.

0:08:57
-- zenei bejátszás --


Óriási! Crossover. Ismét szívesen elmondom, szeretem a crossovert.

Köszönöm szépen, én is.

És az összes kritikusnak, aki azt mondja, hogy is lehet ilyet tenni ...

0:10:20
Úgy gondolom, hogy ha valaki valamit szenvedéllyel csinál és minőségi sztenderdet szeretne követni, akkor bármit megtehet. A crossover/műfajkeresztezés fogalma azt hiszem, egy kis magyarázatra szorul. Ez egy általános kifejezés, és úgy gondolom, hogy a crossover a zene kezdete óta létezik. Mindenki megpróbál valami olyan felé orientálódni, ami valami új és ami a zenének egy új irányt ad. És ez nem más, mint crossover. Amikor Mozart egy török zene alapjait használta, az is éppen úgy crossover volt, mint amikor most én azt mondom, hogy fogok egy számot a Metallicától, ami valóban szép és megpróbálom zenekarra átírni. Persze a másik irány, amikor valaki fog valami klasszikust és megpróbálja egy másik zenei vonatkoztatási pontba átvezetni. De a crossover a zene kezdete óta létezik és megpróbálom a legjobb érzéssel mindezt folytatni.

És amúgy nagyon sikeresen. Ha valaki még nem volt David Garrett koncerten, vannak még néhányan; David, mit várhat, aki Nürnbergbe, Münchenbe, vagy Innsbruckba jön?

Valami teljesen újat. Mert úgy gondoltam, hogy ezen a turnén nem játszom semmi régit. Az elmúlt 8-9 hónapban egy vadonatúj műsort állítottam össze, saját szerzeményekkel, klasszikus zenével, természetesen a zenei irányzatok teljes skálájával. A rhythm and blues-tól a dzsesszig, a rock'n'rollig, és hatalmas munka volt két órányi műsort összeírni anélkül, hogy egyik is fel lett volna már véve, és anélkül, hogy olyan dolgokat használjak fel, amelyeket előtte már játszottam. Valóban úgymond premierről van szó ... 

0:11:58
Te is örülsz ennek, nem?

Igen, nagyszerű dolog. Szóval, holnap lesznek az együttessel az első próbák, és már mindent megírtunk, megcsináltuk a demókat, minden kottát kinyomtattunk és most jön úgymond a java, a gyakorlás, a betanulás. Hogy az ember jól érezze magát a színpadon, és ez az a pillanat, amikor beledolgozod magad, és lassan minden összeáll.

Van néha olyan érzésed, hogy repül az idő? Szoktál azon gondolkodni, hogy mi történt veled az elmúlt évben? 

0:12:25
Természetesen. Vannak olyan pillanatok, amikor valamire visszatekintek, mert valaki megkérdezi, te, láttad már ezt? És ó te jó ég, ez már 4 éve volt! 

Húú, tudod még, mit csináltál 6 évvel ezelőtt?

Azt sem tudom, tegnap mit csináltam. (nevet) 

(Nevet) Hat évvel ezelőtt már beszélgettünk egyszer.

Igen, ezt már az előbb mondtad. 

Jó kis adás volt, és most meghallgatunk tőled néhány mondatot, amit abban az adásban mondtál.

Jajistenem! 

És megnézzük, hogy ma is idevágnak-e, vagy azóta továbbfejlődtél, megváltoztál-e, vagy ilyesmi:

0:12:56
Azok a legszebb pillanatok, amikor látod, hogy a többi ember jól érzi magát egy adott helyzetben. 
Úgy gondolom, a nők alapból inspirációt jelentenek. 
Ha zenélek, akkor az olyan, mintha valakinek elmesélnék egy történetet. 
A diplomáciát már gyerekkoromban megtanultam. 
99 százalékban hihetetlenül fegyelmezett vagyok, és nagyon keményen dolgozom, és ha van 5 szabadnapom, akkor vad bulizásba kezdek, de vééég nélkül. 

Egy kicsit fiatalabbnak hallatszol, hiszen az is voltál.

A hangom érdesebb lett, azt hiszem, a próbák alatti kiabálás teszi. (nevet) 

Szóval: 99 százalékos fegyelmezettség – még mindig?

Igen. És az 5 nap buli – még mindig megy. És így kell lennie, különben ... 

34 évesen.

0:13:40
Úgy gondolom, hogy fontos a megfelelő egyensúly az életben, furcsa módon ezt mindig is tudtam. Főleg akkor fontos, ha az érzelmeiddel dolgozol, ha zenész vagy és a színpadon állsz. Hangsúlyt kell fektetni rá, hiszen nem hagyhatod, hogy az élet elmenjen melletted, anélkül, hogy kellemetlen, vagy nagyon jó helyzeteket megélj. Erre az érzelmi skálára szükséged van, és aztán néha bulizni kell. Pláne, ha zenész az ember. 

Elképzelem ezt az érzelmi skálát, hogy kellenek a mély érzelmek ...

Nem tudom, hogy attól vannak-e mély érzelmeim, hogy bulizom, (nevet) de van egy bizonyos eufória érzés, egy érzelmi szabadság, amire szükség van. A zenében is.

A diplomáciát gyerekkorodban megtanultad. Anno részletesen beszélgettünk a gyerekkorodról. Ezt ezért ma nem tesszük meg. Még ma is diplomatikus vagy, vagy a kor és a siker következtében azt gondolod, nem kell mindig diplomatikusnak lenned? Mert egyszerűen nem akarsz az lenni. 

0:14:42
Azt hiszem, ez egy kicsit megváltozott. Habár a diplomáciát még mindig nagyra értékelem. És egyszerűen úgy gondolom, az ember energiát pazarol, ha az ember megpróbál valakit meggyőzni a saját véleményével kapcsolatban. Ha észreveszed, hogy ebből nem lesz semmi, akkor annyi: 'igazad van', és mész a másik irányba. 

Ez energiaspórolás.

Teljes mértékben. Az ember ahogy idősebb lesz, azt hiszem ez egészségesebb is. Ha vannak olyan helyzetek, ahol például a munkáról van szó, egy produktumról, egy számról, máshogyan akarsz valamit és valaki olyannal dolgozol, aki utána nem áll a színpadon, utána nem neki kell lenyelnie a kritikákat. Nekem 100%-os felelősséget kell vállalnom a létrejött végeredményért. Éppen ezért az olyan pillanatokban nem vagyok diplomatikus. 

Talán érdekes lehet az embereknek, annak a sok ezernek, akik Bajorországban látni fognak a turnédon, amikor zajlik a hangpróba. Milyen aprólékos vagy akkor, milyen tökéletesnek kell mindennek lennie? 

0:15:47
Hálisten nagyon jó csapatom van, akik mindent a lehető legjobban előkészítenek. A hangpróba természetesen nagyon fontos, pláne, ha az ember erősítéssel dolgozik. 

Nagy csarnokokban még inkább.

Teljes mértékben. Az elmúlt években összeállítottam egy csapatot, akikben megbízom, hogy minden jól elő van készítve. Elsősorban az én feladatom abból áll, hogy előkészítsem a számokat, hogy az átiratok minőségiek legyenek, és persze jól elő legyenek készítve. Hogy kijelenthessem, hogy a technikai feltételeken túl, a közönséget érzelmileg is meg tudom ragadni. Inkább ez utóbbi a célom, amikor kimegyek a színpadra, nem pedig az, hogy tökéletes-e hangzás. Úgy gondolom, ha az ember ezzel foglalkozik, akkor ... 

Elveszítenéd az embereket.

Pontosan. Néha bemegyek a csarnokba, hogy meghallgassam, milyen az egyensúly a zenekar és az együttesem és aközött, amit én játszom, de van, amikor el kell mindezt felejteni, hiszen a zene a fontos.



Folyt.köv. ...

2 megjegyzés: